به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، سرویس اطلاعاتی ارتش اوکراین ادعا کرد که سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به ایلان ماسک در ارتش روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نوشته پولیتیکو، دستگاه اطلاعات ارتش اوکراین در تلگرام نوشت: «اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین استفاده از سامانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای استارلینک توسط اشغالگران روسی در جبهه را تأیید می‌کند».

این سرویس اطلاعاتی همچنین گفتگوی کوتاهی بین سربازان روس که به استفاده از استارلینک اشاره می‌کنند را منتشر کرد. بر اساس این پست، «شنود رادیویی مکالمه مهاجمان روس نشان می‌دهد که برای برقراری دسترسی به اینترنت، ترمینال‌های استارلینک نصب شده‌اند».

آندری یوسف، نماینده اطلاعات دفاعی اوکراین به یک وب‌سایت اوکراینی گفت: «بله، مواردی از استفاده اشغالگران روسی از این دستگاه‌ها ثبت شده است. این در حال تبدیل‌شدن به رویه‌ای سیستماتیک است».

سرویس ماهواره‌ای ماسک که از هزاران ماهواره کوچک در مدارهای پایین زمین برای ارائه خدمات اینترنتی استفاده می‌کند، به عنوان ابزاری مهم در دفاع اوکراین در برابر نیروهای روسی مورد تحسین قرار گرفته است.

از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ به مهندسانش دستور داد تا ارتباطات ماهواره‌ای استارلینک را در نزدیکی سواحل کریمه تحت اشغال روسیه غیرفعال کند، روابط این میلیاردر آمریکایی و مقامات اوکراینی شده است. ادعا شده که هدف ماسک ایجاد اخلال در عملیات‌های پهپادی اوکراین بود.