به گزارش اکوایران، بر اساس تحلیل آمار رسمی توسط یک خبرگزاری مستقل روسی، حملات تروریستی در این کشور طی سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال گذشته، بیش از سه برابر شده که بالاترین حد دو دهه اخیر است.

به نوشته نیوزویک، خبرگزاری وِرستکا داده‌های سالانه وزارت امور داخلی روسیه را از سال ۲۰۰۳ (یعنی سه سال پس از اولین دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین) مورد بررسی قرار داد. در آن سال، ۵۶۱ حمله تروریستی از جمله ده‌ها انفجار در مکان‌های شلوغ با صدها تلفات، ثبت شده بود.

تا سال ۲۰۰۵، حملات تروریستی ثبت‌شده به بیش از نصف کاهش یافت و به ۲۰۳ رسید. بر اساس تجزیه‌وتحلیل آمار ۲۰ سال اخیر توسط ورستکا، کمتر از ۵۰ حمله تروریستی در ۱۵ سال ثبت شده که در سال ۲۰۱۵ به حداقل ۱۵ حمله رسید.

با این حال، از زمان آغاز تهاجم همه‌جانبه ولادیمیر پوتین به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این تعداد به طور قابل توجهی افزایش یافته که نشان می‌دهد روسیه نسبت به قبل از شروع جنگ، در برابر تروریسم آسیب‌پذیرتر شده است.

در سال اول جنگ، ۱۲۷ حمله تروریستی رخ داد، اما طی سال ۲۰۲۳، این تعداد به بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۴۱۰ مورد رسید.

بسیاری از دفاتر نام‌نویسی ارتش (به ویژه پس از اعلام بسیج عمومی در سپتامبر ۲۰۲۲) به آتش کشیده شده‌اند. این حوادث توسط مقامات به عنوان اقدامات تروریستی طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین حملات پهپادی و موشکی فراوانی که مسکو کیف مسئول آن‌ها می‌داند نیز به عنوان حملات تروریستی ثبت شده‌اند.

تأسیسات نظامی روسیه در سراسر کشور از حملات اوکراین آسیب دیده‌اند. یکی از مهم‌ترین حملات علیه پل میان کریمه اشغالی و روسیه بود که چندین بار طی طول سال گذشته و همچنین در سال ۲۰۲۲ مورد حمله قرار گرفت. این پل یکی از مسیرهای کلیدی تدارکاتی برای ارتش روسیه در اوکراین است.

حمله ماه سپتامبر به مقر نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه (قلب نمادین نیروی دریایی روسیه) که کیف مسئولیت آن را بر عهده گرفت، باعث نگرانی پروپاگانداگرهای کرملین در مورد تشدید حملات اوکراین با استفاده از موشک‌ها و پهپادها شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، کمیته تحقیقات روسیه در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که کایریلو بودانوف، رئیس اداره اطلاعات اصلی اوکراین در ۱۰۴ اقدام تروریستی دست داشته است.

تا کنون در سال ۲۰۲۴، چندین حمله پهپادی به زیرساخت‌های انرژی روسیه مانند پالایشگاه نفت ولگوگراد انجام گرفته و تنها چند روز قبل از آن نیز یک پهپاد باعث انفجار در پالایشگاهی در سن‌پترزبورگ شد.