به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۸ بالون جاسوسی چینی را در حال عبور از تنگه تایوان شناسایی کرده‌اند که از این تعداد، ۵ بالون بر فراز جزیره تایوان پرواز می‌کردند. اکنون برای دومین روز متوالی، تعداد زیادی بالون دیگر نیز شناسایی شده‌اند.

به نوشته رویترز، تایوان که چین با وجود مخالفت‌های شدید دولت خودمختار جزیره، آن را قلمروی خود می‌داند، از ماه دسامبر در مورد بالون‌ها شکایت کرده و گفته که آن‌ها تهدیدی برای ایمنی هوانوردی بوده و بخشی از جنگ روانی پکن هستند.

وزارت دفاع تایوان در گزارش روزانه خود درباره فعالیت‌های نظامی چین اعلام کرد که اولین بالون را در صبح روز شنبه و آخرین بالون را در اواسط بعد از ظهر دوشنبه مشاهده کرده و روز جمعه نیز از شناسایی همین تعداد بالون خبر داد.

بر اساس نقشه ارائه‌شده توسط وزارت دفاع تایوان، پنج فروند بالون از بخش شمالی و مرکزی جزیره عبور کردند.

روز یکشنبه، وزارت دفاع چین به تماس‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد. در حال حاضر، چین و تایوان تعطیلات سال نو قمری خود را جشن می‌گیرند که مهم‌ترین جشنواره فرهنگ چین است.

ماه گذشته، دولت چین شکایات مکرر تایوان در مورد این بالون‌ها را رد کرد و گفت که این بالون‌ها کاربرد هواشناسی داشته و نباید به دلایل سیاسی در مورد آن‌ها هیاهو به پا کرد.

روزانه هواپیماهای جنگی چین در تنگه تایوان پرواز کرده و اغلب از خط میانه آن عبور می‌کنند که قبلاً به عنوان مرزی غیررسمی میان دو طرف عمل می‌کرد. چین می‌گوید که وجود این مرز را به رسمیت نمی‌شناسد.

ماه گذشته، مردم تایوان لای چینگ-ته، معاون رئیس‌جمهور سابق را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی خود انتخاب کردند؛ مردی که چین او را جدایی‌طلبی خطرناک توصیف می‌کند.

لای که در ماه می کار خود را آغاز می‌کند، پیشنهاد مذاکره با چین را داده، اما پکن آن را رد کرده است. او می‌گوید تنها مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

پتانسیل چین برای استفاده از بالون‌ها برای جاسوسی در فوریه سال گذشته، زمانی که ایالات متحده یک بالون چینی را سرنگون کرد، به یک موضوع جهانی تبدیل شد. چین گفت این بالون یک وسیله هوانوردی غیرنظامی بوده که به طور تصادفی از مسیر خود منحرف شده است.