به گزارش اکوایران، سه منبع روس به رویترز گفتند که پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای آتش‌بس در اوکراین از پس تماس میان واسطه‌ها توسط ایالات متحده رد شد.

به نوشته رویترز، شکست تهاجم پوتین که مرگبارترین درگیری اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، وارد سومین سال خود شده و نشان‌دهنده شکاف مضاعف دو ابرقدرت هسته‌ای جهان است.

یک منبع آمریکایی با تکذیب هرگونه تماس رسمی میان مسکو و واشنگتن گفت که آمریکا در مذاکراتی که اوکراین دخالتی در آن حضور نداشته باشد، شرکت نخواهد کرد.

منابع روسی گفتند که در سال ۲۰۲۳، پوتین به طور عمومی و خصوصی از طریق واسطه‌ها، از جمله شرکای عرب مسکو در خاورمیانه و دیگران، سیگنال‌هایی به واشنگتن ارسال کرد که آماده است ایده آتش‌بس در اوکراین را مد نظر قرار دهد.

پوتین خواستار توقف درگیری‌ها در خطوط کنونی بود و تمایلی به واگذاری هیچ یک سرزمین‌های اشغالی اوکراین نداشتة؛ اما این سیگنال حاوی چیزی بود که برخی در کرملین آن را بهترین راه برای رسیدن به صلح می‌دانستند.

یک منبع ارشد روسی که از گفتگوهای اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ مطلع است به رویترز گفت: «تماس با آمریکایی‌ها بی‌نتیجه ماند».

منبع روس دیگری که از این تماس‌ها آگاه است به رویترز گفت که آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها به مسکو گفته‌اند که درباره آتش‌بس احتمالی بدون مشارکت اوکراین بحث گفتگو نکرده و بنابراین، تماس‌ها با شکست مواجه شد.

منبع سومی نیز خاطرنشان کرد: «گفتگو با آمریکایی‌ها به هم ریخت. آن‌ها نمی‌خواستند اوکراین را تحت فشار قرار دهند».

این اولین‌بار است که تماس‌ها و شکست آن‌ها گزارش شده است.

در حالی این گزارش‌ها منتشر می‌شود که ماه‌هاست جو بایدن کنگره را برای تصویب کمک‌های بیشتر به اوکراین تحت فشار قرار داده، اما با مخالفت متحدان دونالد ترامپ مواجه شده است.

تکذیب آمریکایی

پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین میان نیروهای کیف و نیروهای محلی طرفدار روسیه، در فوریه ۲۰۲۲، پوتین با اعزام هزاران نیرو به اوکراین، جنگی تمام‌عیار را آغاز کرد.

اوکراین می‌گوید برای موجودیت خود می‌جنگد و غرب نیز حمله پوتین را جاه‌طلبی‌های سرزمینی امپریالیستی دانسته که نظم بین‌المللی پساجنگ سرد را به چالش می‌کشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید هرگز کنترل روسیه بر سرزمین‌های اوکراین را نمی‌پذیرد. او هرگونه تماس با روسیه را غیرقانونی اعلام کرده است.

یک مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده هیچ گفتگوی محرمانه‌ای با روسیه نداشته و واشنگتن هرگز سعی نکرده اوکراین را دور بزند.

این مقام آمریکایی گفت که به نظر می‌رسد گفتگوهای غیررسمی «دیپلماسی ثانویه» در میان روس‌هایی که در دولت نیستند، جریان داشته، اما ایالات متحده در این گفتگوها شرکت نداشته است.

این مقام آمریکایی گفت که پیشنهاد پوتین، بر اساس آنچه که به طور علنی گزارش شده، نسبت به خواسته‌های گذشته روسیه برای حفظ خاک اوکراین تغییری نکرده است. این مقام اظهار داشت که به نظر می‌رسد کرملین از مخالفت مکرر واشنگتن عصبانی شده است.

ولادمیر پوتین تاکر کارلسون

هفته گذشته، پوتین به تاکر کارلسون ژورنالیست و مجری معروف آمریکایی گفت که روسیه آماده «گفتگو» است.

واسطه‌ها

به گفته سه منبع روس، واسطه‌ها در اواخر سال ۲۰۲۳ در ترکیه ملاقات داشتند.

چهارمین منبع دیپلماتیک روس گفت که تماس‌های غیررسمی میان روسیه و آمریکا از طریق واسطه‌ها و به ابتکار مسکو انجام شد، اما ظاهراً هیچ نتیجه‌ای نداشتند.

 اما مقام آمریکایی گفت که از تماس غیررسمی واسطه‌ها اطلاعی ندارد.

به گفته سه منبع روس، سیگنال پوتین به واشنگتن مخابره شد؛ اما مقامات ارشد ایالات متحده از جمله جیک سالیوان (مشاور امنیت ملی کاخ سفید)، بیل برنز (مدیر سی‌آی‌اِی) و آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه ایالات متحده) بر سر آن گفتگو کردند.

یکی از منابع روس گفت که هدف این بود که سالیوان با یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین گفتگو داشته و مراحل بعدی را مشخص کنند.

یکی از منابع روس گفت اما زمانی که تماس‌ها در ژانویه مطرح شد، سالیوان به اوشاکوف گفت که واشنگتن مایل است در مورد سایر مسائل گفتگو کند، اما بدون اوکراین در مورد آتش‌بس صحبت نخواهد کرد.

مقام آمریکایی حاضر نشد در مورد جزئیات تماس‌های ادعایی سالیوان یا اینکه آیا چنین گفتگویی با اوشاکوف صورت گرفته است یا خیر، اظهار نظر کند.

پوتین آماده مبارزه است

یکی از منابع روس از ایالات متحده به دلیل سوق‌ندادن اوکراین به سمت مذاکرات ابراز ناامیدی کرد؛ زیرا این ایالات متحده است که منابع نظامی اوکراین را تأمین می‌کند.

یکی دیگر از منابع روس خاطرنشان کرد: «پوتین گفته که می‌دانستم آن‌ها کاری انجام نخواهند داد. آمریکایی‌ها ریشه تماس‌هایی که دو ماه فراهم‌کردن آن‌ها طول کشیده بود را قطع کردند».

یکی دیگر از منابع روس گفت که ظاهراً ایالات متحده به صداقت پوتین شک دارد.

او اذعان کرد: «آمریکایی‌ها باور نداشتند که پوتین در مورد آتش‌بس صادق است؛ اما او صادق بوده و هست. پوتین آمادگی گفتگو در مورد آتش‌بس را دارد. اما او همچنین به همان اندازه آماده است تا هر زمانی که لازم باشد، به جنگ ادامه دهد».

به گفته منابع روسی، کرملین دیگر اهمیت و لزومی در تماس‌های بیشتر با ایالات متحده نمی‌بیند؛ بنابراین جنگ ادامه خواهد یافت.