به گزارش اکوایران، این نخستین بار است که نام یکی از مقامات بلندپایه کشورهای حوزه دریای بالتیک در فهرست «تحت تعقیب» روسیه قرار می‌گیرد و برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که چنین اقدامی صرفا به صورت نمادین صورت گرفته و خاصیت اجرایی نخواهد داشت.

مقامات روسیه گفته‌اند از آنجا که کایا کالاس دستور تخریب برخی از مجسمه‌های یادبود سربازان مربوط به دوران شوروی را در استونی داده، این تصمیم را گرفته‌اند.

آن‌ها گفته اند این اقدام کالاس در حقیقت تحریک به اقدام علیه روسیه و ایجاد رویه خشونت‌آمیز نسبت به روسیه بوده و به همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفته‌اند این فرد را تحت تعقیب خود قرار دهند.

با این حال، کالاس که یکی از مدافعان سرسخت اوکراین است، اعلام کرده چنین اقدامی او را خاموش نخواهد کرد و همچنان به حمایت از اوکراین با صدای بلند ادامه خواهد داد.

استونی یکی از کشورهای نزدیک به روسیه است که انتظار دارد روسیه به عنوان طعمه بعدی، پس از اوکراین به آن نگاه کند و به همین دلیل تلاش دارد جلوی اقدامات روسیه را بگیرد.

مقامات استونیایی گفته‌اند که روسیه قصد دارد ظرف یک دهه آینده به کشورهای عضو ناتو حمله کند. دقیقا در همین روز که چنین گزارشی منتشر شده، روس‌ها گفته‌اند که کالاس هم تحت تعقیبشان قرار گرفته است.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که چرا استونی از جانب روسیه احساس نگرانی می‌کند و تلاش دارد با حمایت از اوکراین، به این جنگ و همچنین حکمرانی پوتین، پایان دهد.