به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه، آمریکا شبکه‌ای متشکل از سه فرد و چهار شرکت ایرانی، اماراتی و ترکی را به اتهام کمک به صادرات کالاها و فناوری‌های آمریکایی به ایران و بانک مرکزی این کشور تحریم کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده مدعی شد که این شبکه با نقض محدودیت‌ها و تحریم‌های صادراتی ایالات متحده، فناوری و کالاهای آمریکایی را به بانک مرکزی ایران منتقل می‌کردند.

وزارت خزانه‌داری ادعا کرد که برخی اقلامی که به دست بانک مرکزی ایران رسیده، جزء دسته «اطلاعات مربوط به امنیت ملی» طبقه‌بندی می‌شوند.

در ادامه ادعاهای خزانه‌داری ایالات متحده آمده که شرکت خدمات انفورماتیک، یکی از شرکت‌های تابعه بانک مرکزی ایران که اخیراً پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی را توسعه داده، در این تحریم‌ها گنجانده شده است. یک شرکت مستقر در امارات که فناوری‌های آمریکایی را به دست بانک مرکزی ایران و مدیرعامل شرکت پیشرو می‌رساند و همچنین یک شرکت مستقر در ترکیه که اقلامی را به ایران صادر می‌کرد نیز تحریم شدند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری ادعا کرد: «ایالات متحده به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مختل‌کردن تلاش‌های ایران برای تهیه فناوری‌های حساس و اقلام حیاتی ایالات متحده ادامه خواهد داد».

این تحریم‌ها دسترسی افراد و شرکت‌های هدف به دارایی‌ها و حساب‌های بانکی ایالات متحده را مسدود کرده و آن‌ها را از تجارت با آمریکایی‌ها منع می‌کند.