این مطلب صرفا با هدف اطلاع‌رسانی است و به معنای تأیید محتوای آن‌ نیست.

به گزارش اکوایران، بلومبرگ مدعی شده که دولت آمریکا خواستار تشدید محدودیت‌ها برای فروش نفت ایران است اما اعمال فشار بیش از اندازه در این زمینه می‌تواند خطر افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

افزایش قیمت‌ها نه فقط برای اقتصاد ضعیف جهانی با ریسک همراه است بلکه می‌تواند تقابل جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با دونالد ترامپ را تحت تأثیر قرار دهد. کاخ سفید می‌خواهد تحریم‌های موجود در زمینه فروش نفت ایران را با شدت بیشتری دنبال کند و مدعی شده که این کار در جهت کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است. البته تشدید تحریم‌ها علیه ایران با ریسک اخلال در بازار جهانی نفت همراه خواهد شد.

همچنین تشدید تحریم‌ها با چالش‌هایی همراه است؛ آمریکا باید دیگر تولیدکنندگان اصلی نفت به‌ویژه عربستان سعودی را تشویق کند که از افزایش قیمت نفت جلوگیری کنند. این در حالیست که دولت سعودی درخواست بایدن در سال 2022 برای افزایش تولید نفت را رد کرد و اخیرا باعث شد گروه اوپک میزان تولید خود را کاهش دهد. چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، انگیزه کمی برای کمک به واشنگتن دارد زیرا این کشور بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است و یک رقیب استراتژیک مهم برای آمریکا محسوب می‌شود. میزان فروش نفت ایران به چین در آگوست سال 2023 به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسید.

گروهی از قانون‌گذاران آمریکا از هر دو حزب این کشور از بایدن خواسته‌اند که با استفاده از تحریم‌های موجود بر کشتی‌ها، بنادر و پالایشگاه‌ها که با نفت ایران مرتبط هستند، فشار ایالات متحده را افزایش دهند.  این اقدامات سختگیرانه می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و بر مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد که به معنای یک مشکل سیاسی برای بایدن پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر است.

نمودار 1

قیمت نفت در سال جاری میلادی با حداکثر نوسان 10 دلاری همراه بوده و معامله‌گران با وجود ریسک‌های موجود در خاورمیانه، سرمای شدیدی که تولید نفت آمریکا را تحت تأثیر قرار داده و چشم‌انداز نسبتا خوشایند برای رشد اقتصاد جهانی در سال 2024، هنوز هم بازار جهانی نفت را در تعادل می‌بینند.

بلومبرگ به نقل از یکی از اشخاصی که نامش فاش‌نشده، اعلام کرده:‌ «اقداماتی که کاخ سفید علیه ایران در نظر می‌گیرد شامل تحریم کشتی‌های انتقا‌ل‌دهنده نفت ایران یا حتی تنبیه برخی کشورهایی است که نفت ایران را می‌خرند یا شرایط انتقال محموله‌های نفتی تهران را فراهم می‌کنند.»

وزارت خارجه آمریکا هم مدعی شده تحریم‌ها علیه ایران باعث شده تقریبا تمام نفت ایران به بازار سیاه وارد شود و همین امر منجر به هزینه‌های عملیاتی و کاهش سود برای تهران شده است.

در زمانی که غرب به محدود کردن درآمد مسکو از صادرات حامل‌های انرژی معطوف بود، صادرات ایران نیز به‌طور مداوم افزایش یافته است. براساس اطلاعات شرکت «TankerTrackers.com Inc»،‌ صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران - نوعی نفت سبک که همراه با گاز طبیعی تولید می‌شود - در سال گذشته میلادی حدود 1/4 میلیون بشکه در روز بود.

یکی از مقامات عالی‌رتبه دولتی آمریکا مدعی شده اگر تحریم‌های کنونی ایالات متحده نبود، صادرات ایران به بیش از 2/5 میلیون بشکه در روز می‌رسید.

نمودار 2

این در حالیست که «اسکات مدلل» - مدیر اجرایی گروه انرژی راپیدان - اعلام کرده: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دولت بایدن سیاست ثابت خود مبنی بر اهمیت دادن بیشتر به ورود نفت ایران به بازار را جایگزین اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر بر نفت ایران کند.»

حتی اگر واشنگتن تحریم‌ها را تشدید کند، برای برهم زدن شبکه گسترده پرداخت‌ها، واسطه‌ها و حمل‌کنندگان نفت که در سال‌های اخیر پدیدار شده‌اند، با چالش مواجه خواهد شد. به‌طور مثال، گروهی از نفتکش‌های قدیمی موسوم به «ناوگان اشباح» به روسیه کمک کرده‌اند محدودیت‌های اعمال‌شده برای سقف قیمتی نفت این کشور را بی‌تأثیر کند.

بلومبرگ به نقل از یکی از مقامات آمریکایی همچنین گفته: «در حال حاضر بیش از 360 کشتی، نفت ایران را حمل می‌کنند که 90 درصد آن‌ها تحریم‌ نشده‌اند. تحریم‌ این کشتی‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد.»

گروه بین‌المللی بحران اعلام کرده بهترین نتیجه‌ای که آمریکا می‌تواند به کسب آن امیدوار باشد، کاهش 300 هزار تا 400 هزار بشکه در روز از میزان صادرات ایران است.