به گزارش اکوایران، به گفته تحلیلگران و دیپلمات‌ها، طرح سربازی اجباری میانمار، تلفات سنگین ماه‌ها جنگ بی‌وقفه علیه شورشیان را بر سربازان این کشور نشان می‌دهد.

این طرح که این هفته اعلام شد، پس از از دست دادن کنترل بخش‌هایی از قلمرو توسط حکومت نظامی در امتداد خط مقدم که از ارتفاعات هم مرز با چین تا خط ساحلی نزدیک بنگلادش امتداد می‌یابد، مطرح می‌شود.

ریچارد هورسی، مشاور ارشد گروه بحران میانمار گفت: «ارتش آشکارا با کمبود نیروی انسانی قابل توجهی مواجه است، به همین دلیل است که برای اولین بار در تاریخ خود چنین طرحی را ارائه می‌دهد.»

ارتش از زمان سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل توسط کودتای سال 2021، با مقاومت مسلحانه رو به گسترشی مبارزه می‌کند و حکومت نظامی مبارزان مقاومت را «تروریست» توصیف می‌کند و آنها را به خاطر از بین بردن صلح و ثبات میانمار سرزنش می‌کند.

طرح سربازی اجباری که قرار است از آوریل آغاز شود، همه مردان 18 تا 35 ساله و زنان 18 تا 27 ساله را ملزم می‌کند تا حداکثر دو سال خدمت کنند، در حالی که متخصصان مانند پزشکان تا 45 سال باید به مدت سه سال خدمت کنند.

یه میو هن، مشاور ارشد اندیشکده مؤسسه صلح ایالات متحده، ارزیابی کرد که اکثر گردان‌های نظامی در حال حاضر در تلاش هستند تا حداقل نیمی از نیروی توصیه شده 200 سرباز را برآورده کنند.

او به رویترز گفت: «کاهش قابل توجهی در تعداد سربازگیری از افسران نیز وجود داشته است. علاوه بر این، تلفات افسران، از جمله سرتیپ‌ها، به دلیل کوچک شدن تعداد گردان‌ها و کاهش درجه سربازان، به طور قابل توجهی بیشتر بوده است.»

سال گذشته، یه میو هن تخمین زد که ارتش میانمار حدود 70000 سرباز رزمی دارد و به مصاحبه با فراریان نظامی، تجزیه و تحلیل اسناد نظامی و تعداد تلفات اشاره کرد.

آنتونی دیویس، تحلیلگر امنیتی شرکت اطلاعاتی جین مستقر در بریتانیا، در سال 2021 قدرت کل ارتش‌های شورشی را حدود 75000 نفر تخمین زده بود.

به گفته تحلیلگران، تعداد کنونی نیروهای مقاومت ضد حکومت نظامی با ظهور گروه‌های بیشتر، با ادامه درگیری، احتمالاً افزایش یافته است.

تاتمادو، آنطور که ارتش شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به طور علنی میزان نیروی جنگی خود را اعلام نکرده است.

میمی وین برد، تحلیلگری که قبلاً در ارتش ایالات متحده خدمت می‌کرد، گفت که بر اساس مصاحبه با فرماندهان گردان‌های نظامی و سایر سربازانی که فرار کرده بودند، فرارها در چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته است.

او گفت: «نیروهای نظامی میانمار خسته و تضعیف شده‌اند.»

کاپیتان سابق ارتش، هتت میات، که در ژوئن 2021 متواری شد و اکنون به سربازان دیگر کمک می‌کند تا فرار کنند، در ماه دسامبر به رویترز گفت که برخی از گردان‌ها تنها حدود 130 سرباز دارند. هتت میات گفت که به دلیل مخالفت با کودتای 2021 از این کشور خارج شده است.

شکست‌های ارتش در میدان نبرد منجر به درخواست‌های عمومی بی‌سابقه‌ای برای کناره‌گیری فرمانده کل قوا، مین آنگ هلائینگ، سه سال پس از به دست گرفتن قدرت توسط حکومت نظامی از دولت غیرنظامی شده است.