به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش روز جمعه نیویورک‌تایمز به نقل از یک استراتژیست نظامی ایرانی و دو مقام غربی، ظاهراً دو خط لوله گاز در ایران این هفته مورد حمله اسرائیل قرار گرفتند.

این دو خط لوله که گاز را از جنوب ایران به شهرهای اصلی مانند تهران می‌رسانند، به طور همزمان در چندین نقطه مورد اصابت قرار گرفتند. این روزنامه به نقل از کارشناسان انرژی گفت: این حمله «حدود 15 درصد از تولید روزانه گاز طبیعی ایران را از بین برد.»

در این گزارش آمده است که حمله به خطوط لوله گاز در چندین استان ایران مانند فارس و چهار محال بختیاری باعث ایجاد اختلال در  جریان گاز خانگی میلیون‌ها نفر شد. اسرائیل در گذشته سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران را هدف قرار داده است و ترور فرماندهان و دانشمندان ایرانی به این رژیم منتسب شده است.

 حمله اخیر تشدید چیزی است که گزارش نیویورک تایمز به عنوان «جنگ سایه» بین دو طرف توصیف می‌کند که در جبهه‌های مختلف از طریق حملات سایبری، زمینی، هوایی یا دریایی در آن درگیر هستند. تشدید موضوعی که این گزارش به نقل از مقامات و تحلیلگران به آن اشاره می‌کند، ضربه زدن به بخشی از زیرساخت‌های انرژی ایران است که «صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی به آن متکی هستند.»

به گزارش نیویورک تایمز، وزیر نفت ایران به رسانه‌های داخلی گفت هر کسی که حمله کرده بود قصد داشت جریان گاز به استان‌ها و شهرهای ایران را مختل کند، اما علناً اسرائیل یا هیچ‌کس دیگری را مقصر ندانست.

مقامات غربی و استراتژیست ایرانی به این روزنامه گفته‌اند، حمله‌ای که گفته می‌شود توسط اسرائیل انجام شده است، مستلزم این بود که این رژیم اطلاعات عمیقی از زیرساخت‌های ایران داشته و با ضربه زدن همزمان به دو خط لوله، اسرائیل باید با هماهنگی شدید عمل کند.

یکی از دو مقام غربی به نیویورک تایمز گفت در این حمله به غیرنظامیان آسیب چندانی وارد نشد. او همچنین گفت ایران به راحتی می‌تواند خسارت را ترمیم کند اما خاطرنشان کرد که این حمله می‌تواند هشداری در مورد آسیب‌هایی باشد که اسرائیل می‌تواند وارد کند. با این حال، رسانه‌های ایران گزارش دادند که این حمله باعث وحشت ساکنان محلی شد و آنها حوالی ساعت یک بامداد به وقت محلی هنگام وقوع آن به خیابان‌ها گریختند، اما تلفات جانی گزارش نشد.

مقامات غربی به تایمز گفتند که اسرائیل یک روز قبل از گزارش حمله به خطوط لوله نیز انفجار جداگانه‌ای ایجاد کرد که در داخل یک کارخانه شیمیایی در نزدیکی تهران انجام شد.