به گزارش اکوایران، دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه روز جمعه به اسرائیل دستور داد تا برای جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی در حالی که علیه حماس در نوار غزه می‌جنگد، اقدام کند، اما از درخواست آتش بس فوری به درخواست آفریقای جنوبی خودداری کرد.

به گزارش رویترز، واکنش‌ها به حکم دادگاه بین المللی لاهه وابسته به سازمان ملل بسیار گسترده بوده است.

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی

«امروز یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون بین‌المللی و نقطه عطفی مهم در جستجوی عدالت برای مردم فلسطین است. هیچ مبنای معتبری برای اسرائیل وجود ندارد که همچنان ادعا کند اقدامات نظامی‌اش مطابق با قوانین بین‌المللی، از جمله کنوانسیون نسل‌کشی، با توجه به حکم دادگاه است. آفریقای جنوبی صمیمانه امیدوار است که اسرائیل، همانطور که علناً تهدید کرده است، برای ناکام گذاشتن اجرای این دستور اقدام نکند، اما در عوض، همانطور که موظف است به طور کامل از آن پیروی کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

«تعهد اسرائیل به قوانین بین‌المللی تزلزل ناپذیر است. به همان اندازه تعهد مقدس ما برای ادامه دفاع از کشور و دفاع از مردممان است. اسرائیل نیز مانند هر کشوری حق ذاتی دارد که از خود دفاع کند.»

نتانیاهو در ادامه گفت: «تلاش زشت برای انکار اسرائیل از این حق اساسی تبعیض آشکار علیه دولت یهود است و به درستی رد شد. اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل نه تنها نادرست است، بلکه ظالمانه است و مردم شریف در همه جا باید آن را رد کنند.»

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین

«قضات دیوان بین‌المللی دادگستری حقایق و قانون را ارزیابی کردند و به نفع بشریت و حقوق بین‌الملل رای دادند. ما از همه کشورها می‌خواهیم که اطمینان حاصل کنند تمام اقدامات موقتی که دادگاه دستور داده است، از جمله توسط اسرائیل، قدرت اشغالگر، اجرا شود. این یک تعهد قانونی الزام‌آور است. دستور دادگاه بین‌المللی یادآوری مهمی است که هیچ دولتی فراتر از قانون نیست.»

سامی ابوزهری، مسئول ارشد حماس

«حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است که به انزوای اسرائیل و افشای جنایات آن در غزه کمک می‌کند. ما خواهان وادار کردن اشغالگران به اجرای تصمیمات دادگاه هستیم.»

وکیل حقوق بشر رید برودی

دیوان بین‌المللی دادگستری به آفریقای‌جنوبی آنچه که می‌خواست را نداد، اما این حکم تأییدی قاطع بر تصمیم پرتوریا برای طرح این پرونده و کیفرخواستی قدرتمند برای سیاست اسرائیل است. از همه مهم‌تر، دولت اسرائیل هر چه بگوید، این دستور الزام‌آور، مستقیماً و از طریق متحدانش، اسرائیل را تحت فشار قرار خواهد داد تا به مجازات دسته‌جمعی مردم غزه پایان دهد و کمک های بشردوستانه را مجاز کند. سرانجام پس از قریب به چهار ماه مرگ و ویرانی، اسرائیل برای اقدامات خود با حسابرسی قانونی مواجه شد.»

وزارت خارجه اسپانیا

اسپانیا از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تمامی این اقدامات احترام بگذارند و از آن پیروی کنند. یک بار دیگر، اسپانیا خواستار آتش‌بس فوری، آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها، دسترسی فوری و منظم به کمک‌های بشردوستانه و نیاز به حرکت در جهت راه حل دو دولتی می‌شود.»