به گزارش اکوایران، به گفته دو مقام آمریکایی و اسرائیلی و یک منبع آگاه، جو بایدن آخر هفته گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره تصمیم اسرائیل مبنی بر عدم پرداخت بخشی از درآمد مالیاتی که برای تشکیلات خودگردان فلسطین جمع آوری می‌کند، گفتگوی دشواری داشت.

یک مقام آمریکایی گفت این بخش از تماس شنبه گذشته بین دو رهبر یکی از دشوارترین و «ناامیدکننده‌ترین» مکالمات بایدن با نتانیاهو از زمان آغاز جنگ در غزه بوده است. مسئله‌ای که نشانه دهنده تنش فزاینده بین بایدن و نتانیاهو است.

به گزارش آکسیوس، درآمدهای مالیاتی که اسرائیل برای تشکیلات خودگردان فلسطین بر اساس توافقنامه میان طرفین جمع‌آوری می‌کند، منبع عمده درآمد تشکیلات خودگردان است که هم اکنون در بحران مالی به سر می‌برد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی اسرائیل، در ماه اکتبر تصمیم گرفت پس از حمله حماس، انتقال تمام درآمدهای مالیاتی را به حالت تعلیق درآورد. اما دولت اسراییل اعلام کرد که تمام وجوه را به جز وجوهی که می‌گوید به غزه تحت مدیریت حماس منتقل می‌شود، منتقل خواهد کرد.

با این حال، تشکیلات خودگردان از پذیرش انتقال جزئی این وجوه امتناع کرده است و این امر باعث ایجاد نگرانی در دولت بایدن در مورد فروپاشی اقتصادی احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین شده است.

این موضوع به یک مشکل برای نتانیاهو تبدیل شده است که از یک طرف با فشار دولت بایدن برای آزاد کردن این بودجه مواجه است، و از طرفی اسموتریچ مخالفت خود را با آزادسازی هر یک از این منابع، حتی به صورت غیرمستقیم، اعلام کرده و تهدید کرده است که به خاطر این موضوع استعفا خواهد داد. مسئله‌ای که می‌تواند دولت ائتلافی نتانیاهو را در معرض خطر قرار دهد.

در هفته‌های اخیر دولت بایدن به دولت اسرائیل فشار آورده است تا درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها را آزاد کند.

دولت بایدن ابراز نگرانی کرده است که فروپاشی اقتصادی تشکیلات خودگردان می‌تواند به تشدید تنش خشونت‌آمیز در کرانه باختری منجر شود، زیرا این دولت قادر به پرداخت حقوق نیروهای امنیتی خود نیست.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که تماس 45 دقیقه ای روز شنبه بین بایدن و نتانیاهو بر مرحله بعدی عملیات زمینی اسرائیل متمرکز بود. اما در پایان این تماس، بایدن نگرانی‌های خود را در مورد درآمدهای مالیاتی فلسطینیان مطرح کرد.

به گفته این مقامات، بایدن از نتانیاهو خواسته است که پیشنهادی را که نخست وزیر اسرائیل چند هفته پیش مطرح کرده بود، بپذیرد: «انتقال درآمدهای مالیاتی به نروژ برای حفظ و نگهداری تا زمانی که ترتیبی داده شود که نگرانی اسرائیل در مورد این که این وجوه به حماس برسد کاهش یابد.»

تشکیلات خودگردان فلسطین قبلاً این پیشنهاد را پذیرفته و به ایالات متحده گفته است که بر اساس چنین توافقی، برداشت بخشی از درآمدهای مالیاتی را که کسر نشده بود، از سر خواهد گرفت.

یک مقام آمریکایی و یک منبع آگاه از این تماس گفت نتانیاهو مخالفت کرد و گفت که فکر نمی‌کند این دیگر ایده خوبی باشد. او به بایدن گفت که به نروژی‌ها اعتماد ندارد و تشکیلات خودگردان فلسطین فقط باید انتقال جزئی وجوه را بپذیرد.

به گفته این مقام آمریکایی، بایدن گفت که ایالات متحده به پیشنهاد نروژ اعتماد دارد و این باید برای اعتماد اسرائیل کافی باشد.

به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، بایدن به نتانیاهو گفته است که باید در این موضوع با تندروهای ائتلاف خود روبرو شود، مانند مقابله او با فشارهای سیاسی کنگره در مورد جنگ غزه.

این مقام آمریکایی گفت، پس از چند دقیقه گفتگو، بایدن به نتانیاهو گفت که انتظار دارد او این موضوع را حل کند و افزود که «این گفتگو تمام شده است» و به تماس پایان داد.