به گزارش اکوایران، در هفته گذشته، یک قانونگذار آمریکایی نزدیک به سازمان اطلاعاتی، در بیانیه‌ای رمزآلود درباره یک تهدید امنیتی جدی اما نامشخص از سوی روسیه هشدار داد.

به نوشته بلومبرگ، پس از روزها شک و تردید، جو بایدن روز جمعه توضیحاتی در مورد این خطر ارائه کرد. روسیه در حال توسعه یک سلاح هسته‌ای فضایی ضد ماهواره است، اما این برای کسانی که در روی زمین هستند یک «تهدید هسته‌ای»  محسوب نمی‌شود. در واقع، بایدن گفت، ممکن است این طرح هرگز به نتیجه نرسد.

در حالی که تهدید به اندازه وحشت اولیه فوری نیست، جاه‌طلبی روسیه آنچه را که کارشناسان امنیتی و دولت ایالات متحده می‌گویند را برجسته می‌کند، که رقابت بین ایالات متحده، روسیه و چین برای توسعه قابلیت‌های حمله و ضدحمله در فضا در حال افزایش است. این موضوع نگرانی فزاینده‌ای را برانگیخت که مسابقه فضایی که زمانی بین رقبای جنگ سرد آرام گرفته بود، در حال داغ شدن است، با یک بعد جدید، یعنی جنگ‌های فضایی بالقوه.

و در حالی که این افشاگری ممکن است برای اکثر آمریکایی‌ها شوک‌کننده باشد، محققان سال‌ها را صرف ردیابی و آزمایش اثرات احتمالی یک انفجار هسته‌ای در فضا کرده‌اند، بر اساس این درک که روسیه یا دشمن دیگری ممکن است برای توسعه این نوع تسلیحات تلاش کند.

گرگ فالکو، استادیار مهندسی هوافضا در دانشگاه کرنل که مدیر آزمایشگاهی متمرکز بر تسلیحات در فضا است، گفت: «محققان سال‌ها می‌دانستند که چین یا روسیه ممکن است تلاش کنند سلاح‌های هسته‌ای را در فضا قرار دهند که می‌تواند عمداً باعث از کار افتادن ماهواره‌ها در مناطق خاص شود.»

او درباره تأثیر احتمالی آن گفت: «تاثیر آن مانند یک طوفان خورشیدی بسیار قوی است.»

کارشناسان می‌گویند آسیب ناشی از انفجار یک سلاح هسته‌ای در مدار پایین زمین می‌تواند هر ماهواره‌ای را در صدها کیلومتری نابود کند و تشعشعات حاصل می‌تواند برای ماه‌ها به ماهواره‌هایی که از منطقه آسیب‌دیده می‌گذرند، آسیب انباشته وارد کند. وسایل الکترونیکی موجود در فضاپیماها نیز در نتیجه تشعشعات انفجار هسته‌ای در خطر نابودی هستند.

AdobeStock_370765845

چه روسیه در فضا سلاح هسته‌ای مستقر کند یا نه، آنچه واضح است این است که ایالات متحده و دو رقیب اصلی آن، روسیه و چین، برنامه‌های پیشرفته‌تری را برای ایجاد درگیری علیه دارایی‌های دیگری در مدارهای زمین توسعه داده‌اند، و توانایی‌های خود را برای حذف ماهواره‌ها و اختلال در شبکه‌های ارتباطی افزایش داده‌اند.

پالس‌های قدرتمند

فالکو گفت که وزارت دفاع و دیگران در سال‌های اخیر کنجکاو بودند که آیا چین یا روسیه ممکن است در حال توسعه قابلیت‌ها یا آزمایش انفجارهای هسته‌ای در ارتفاع بالا باشند؛ که سپس می‌تواند پالس‌های الکترومغناطیسی قدرتمند در ارتفاع بالا ایجاد کند.

مسکو و پکن همچنین ارزیابی کرده اند که ایالات متحده برای مزیت تاکتیکی، بیش از حد به ارتباطات و ماهواره‌های جاسوسی خود وابسته است.

نیروی فضایی ایالات متحده در گزارشی در ماه ژانویه با عنوان «رقابت در فضا» گفت: «چین و روسیه ایالات متحده را بیش از حد برای برتری نظامی و اطلاعاتی، به فضا متکی می‌دانند. هر دو کشور به دنبال مزایای نامتقارن در درگیری‌های آینده هستند و در حال طراحی، آزمایش و نمایش سلاح‌های ضدفضایی برای انکار، مختل کردن یا از بین بردن ماهواره‌ها و خدمات فضایی هستند.»

ایالات متحده مصمم است که عقب نماند. اگرچه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ایالات متحده در فضا تسلیحات هسته‌ای را قرار دهد - که نقض معاهده فضای ماورای جو در سال 1967 خواهد بود - به طور گسترده‌ای به عنوان پیشرفته‌ترین کشور در فضا شناخته می‌شود.

-1x-1 (2)

موشک حامل ماهواره شیجیان-21 در اکتبر 2021 در مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در استان سیچوان چین

در ماه سپتامبر، ایالات متحده اولین پرتاب را به صورت فلکی جدیدی از ماهواره‌ها به نام «بارکر خاموش» انجام داد که برای ردیابی فضاپیماهای چینی یا روسی طراحی شده است که به طور بالقوه می‌توانند سیستم‌های آمریکایی در حال گردش را از کار بیاندازند یا به آن‌ها آسیب برسانند.

سایلنت بارکر پاسخی به تلاش‌های چین و روسیه برای توسعه سیستم‌هایی است که قادر به پرتاب اجسام به مدار و خارج کردن ماهواره‌های دیگر هستند. در ارزیابی سالانه تهدیدات در سال جاری، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده اعلام کرد که چین تسلیحاتی برای هدف قرار دادن ماهواره‌های ایالات متحده و متحدانش در اختیار دارد و «عملیات ضدفضایی جزئی از عملیات ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور خواهد بود».

و در حالی که بسیاری از این‌ها مربوط به آینده است، برخی از آن‌ها همین حالا هم اتفاق می‌افتد. دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چشم‌انداز حمله به سامانه‌های ماهواره‌ای تجاری که به دشمنانش کمک می‌کنند را مطرح کرده است. ایالات متحده و متحدانش مسکو را متهم کرده‌اند که پشت حمله سایبری گسترده به مودم‌های ماهواره‌ای ویاست در سراسر اروپا بوده است که بر توانایی ارتش اوکراین برای برقراری ارتباط در آستانه حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 تأثیر گذاشته است.

کارشناسان می گویند که نه روسیه و نه چین نمی‌توانند بدون تأثیر بر سیستم‌های خود یک انفجار اتمی را در فضا انجام دهند. اما قضاوت آن‌ها ممکن است این باشد که ایالات متحده چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارد.

الی نیوود، مهندس هوافضا در گروه تحقیقاتی میتر می‌گوید: «اگر درگیری نزدیک به چین یا روسیه باشد و ما [آمریکا] در برد طولانی‌تری فعالیت کنیم، فضا برای ما مهم‌تر از آن‌ها است. چیزهای زیادی در آن بالا وجود دارد که آسیب‌پذیر هستند.»