به گزارش اکوایران، فعالیت بخش قابل توجهی از ناوگان عظیم نفت‌کش‌هایی که روسیه برای تحویل نفت خام خود استفاده می‌کند، به دلیل فشار تحریم‌های آمریکا متوقف شده است.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق نشان می‌دهد که اقدامات سختگیرانه‌تر از سوی غرب می‌تواند اثرات ملموسی بر مسکو داشته باشد. ارزیابی‌های بلومبرگ حاکی از آن است که حدود نیمی از 50 نفت‌کشی که از 10 اکتبر (18 مهر) توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند، قادر به بارگیری محموله‌های نفت روسیه نبوده‌اند.

براساس این بررسی، از میان ۵۰ نفت‌کشِ تحت تحریم آمریکا، ۱۸ کشتی اقدام به بارگیری نفت روسیه کرده‌اند. از این تعداد، ۹ فروند شناورهای کوچک حمل نفت بوده‌اند که همچنان به فعالیت عادی خود برای بارگیری و انتقال نفت روسیه ادامه می‌دهند.

گزارش بلومبرگ تأکید دارد که تمامی هشت کشتی تحریم‌شده در موج نخست تحریم‌های ایالات متحده در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارند. اما ۹ فروند از ۲۴ شناور تحت مدیریت شرکت روسی-اماراتیِ سان (SUN)، همچنان در حال تجارت نفت روسیه هستند. یکی دیگر از نفت‌کش‌های این شرکت نیز حامل محموله‌ نفت روسیه است ولی در تخلیه آن در هند ناکام مانده است.

گروه هفت در دسامبر 2022 یک سقف قیمت 60 دلاری را برای فروش نفت روسیه در نظر گرفت که هدف آن کاهش درآمد مسکو از دلارهای نفتی بود. با این حال، این سیستم در سال گذشته میلادی با انتقاد بسیاری روبه‌رو شد زیرا مسکو توانسته بود راهی برای دور زدن‌ آن پیدا کند و برخی شرکت‌های غربی به انتقال نفت روسیه اقدام می‌کردند؛ این درحالیست که این شرکت‌ها مجاز نبودند بشکه‌های نفت روسیه را که بالاتر از 60 دلار به فروش رفته بود، حمل کنند.

آمریکا نیز در پاسخ، شدت تحریم‌ها را افزایش داد و فرآیند تحقیق درباره نقض محدودیت‌های حمل نفت روسیه را آغاز کرد؛ همین مسئله باعث شد بسیاری از صاحبان نفت‌کش‌های یونانی از حضور در تجارت نفت روسیه منصرف شوند.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، این اقدامات منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل‌ونقل شده و نفت روسیه نیز با قیمت‌های پایین‌تر از معیارهای جهانی به دست مشتریان می‌رسد. الکساندر نواک - وزیر انرژی روسیه - اعلام کرده قیمت بشکه‌های نفت روسیه در حال ارزان‌تر شدن است.

تفاوت قیمت نفت خام اورال روسیه در مقایسه با قیمت روز نفت برنت که یک شاخص جهانی است،‌ همچنان در حال افزایش است و میزان تخفیف‌های در نظر گرفته‌شده برای نفت اورال از سوی مسکو افزایش یافته است.

با این حال،‌ با روش محرمانه‌ای که روسیه تجارت خود را انجام می‌دهد، تعیین میزان تأثیر تحریم‌ها بر مسکو دشوار می‌شود. به طور مثال، زمانی که نفت روسیه به هند می‌رسد، تخفیف نفت اورال کاهش می‌یابد. علاوه بر این، تفاوت قابل توجهی بین قیمت‌های صادرات و واردات نفت روسیه وجود دارد و مشخص نیست چه کسی از این تفاوت قیمتی سود می‌برد.

همچنین سردرگمی بیشتری در آمارها وجود دارد زیرا طبق گزارش‌ها به دلیل مشکلات مربوط به پرداخت‌ها، تحویل نفت سوکول روسیه به مشتریان در هند تقریبا متوقف شده است.