به گزارش اکوایران، اوکراین درگیر نبردی ناامیدانه برای جلوگیری از پیشروی روسیه است.

به نوشته نیویورک تایمز، پیش از سپیده‌دم روز شنبه، نیروهای روس مواضع اوکراینی‌ها در آودیوکا را به تصرف خود درآوردند که اولین دستاورد مهم مسکو از زمان تصرف باخموت در ماه می سال گذشته است.

در طول جبهه ۶۰۰ مایلی، اوکراین بدون کمک‌های جدید نظامی آمریکا، با کمبود مهمات مواجه بوده و پس از دو سال جنگ خونین، در تلاش است تا جای نیروهای از دست رفته خود را دوباره پر کند.

حملات روسیه به پنج خط اصلی تقسیم شده که شهرهای بخش عمده‌ای از جبهه شرقی و جنوبی اوکراین در بر می‌گیرد. در این نوشتار وضعیت فشار روسیه به نقطه حساس نبرد آورده شده است.

آودیوکا

روسیه دژ اوکراین در آودیوکا را تصرف کرد.

شهر ویران‌شده آودیوکا تنها ۱۲ مایل مربع وسعت دارد؛ اما برای بیش از یک دهه گذشته، به عنوان سنگری در خط مقدم عمل کرده که تا حدی جلوی عملیات لجستیکی مهم روسیه را گرفته است. این شهر تنها چند مایل از شهر دونتسک که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را اشغال کرد، قرار دارد.

طی هفته‌های اخیر، نیروهای روس خط تدارکات حیاتی را اوکراین را قطع کرده و تهدید کرده‌اند که سربازان اوکراینی را محاصره خواهند کرد. الکساندر تارنافسکی، رئیس نیروهای اوکراین در جنوب گفت که اوکراین چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارد.

او در بیانیه‌ای گفت: «در شرایطی که دشمن با برتری ۱۰ به ۱ مهمات در حال پیشروی بر روی اجساد سربازان خود بوده و شهر زیر بمباران مداوم قرار دارد، عقب‌نشینی تنها راه‌حل درست است».

مشخص نیست روس‌ها تا چه اندازه می‌توانند این نبرد را فراتر از آودیوکا پیش برده یا اینکه اوکراینی‌ها تا چه اندازه خطوط دفاعی بعدی خود را به خوبی تشکیل داده‌اند. مراکز جمعیتی بزرگ بعدی که ده‌ها هزار غیرنظامی را در خود جای داده‌اند، تنها در ۳۵ مایلی غرب قرار دارند.

تقریباً ۵۰ هزار سرباز روس به نبرد برای آودیوکا اختصاص داده شد، اگرچه تعداد آن‌ها در نوسان بود. به گفته مقامات غربی و اوکراینی، ده‌ها هزار روس کشته یا زخمی شده‌اند؛ اما روسیه به طور پیوسته صفوف آن‌ها را از جمله با استفاده از محکومان زندانی، پر کرده است.

حتی اگر پس از تصرف شهر توسط روس‌ها خطوط تثبیت شوند، سقوط آن به ارتش روسیه اجازه می‌دهد تا نیروها و تجهیزات را به طور مؤثرتری در پشت خط حرکت دهد و در جهت‌های دیگر فشار بیاورند.

مارینکا

مارینکا، شهری ویران‌شده اکنون پایگاهی برای حملات روسیه است.

تا پایان ماه گذشته، نیروهای روسی سرانجام آخرین مدافعان اوکراینی مارینکا، یکی دیگر از شهرهای قدیمی خط مقدم را پاکسازی کردند.

پس از دو سال بمباران و نبرد، بیشتر مارینکا ویران شده است. اما تصرف آن به روس‌ها این امکان را داده که توجه خود را به سمت جنوب و یکی دیگر از سنگرهای حیاتی اوکراین به نام ووهلِدار معطوف سازند.

سال گذشته، روس‌ها بارها سعی کردند از جنوب به ووهلدار حمله کنند، اما متحمل خسارات فاجعه‌باری از جمله شکست ویرانگر طی یکی از بزرگترین نبردهای زرهی شدند.

اما با تحت کنترل گرفتن مارینکا، روس‌ها حمله از شمال به ووهلدار را آغاز کردند. در حال حاضر، آن‌ها از طریق روستای نوومیخایلیوکا که در حدود ۱۳ مایلی شمال شرقی واقع شده، پیشروی می‌کنند.

مشخص نیست روس‌ها چه تعداد نیرو به این عملیات اختصاص داده‌اند، اما مقامات اوکراینی گفته‌اند که روسیه حدود ۴۰ هزار سرباز را در نزدیکی منطقه ماریوپول نگه داشته تا برای حملات از جنوب مستقر شوند.

سربازان مستقر در نبرد منطقه ووهلدار گفتند که سقوط آودیوکا در ۵۵ مایلی شمال شرقی احتمالاً راه نیروهای روسیه برای افزایش فشار از شمال را آزاد خواهد کرد.

جنگ اوکراین

روبوتینه

روسیه به دنبال معکوس‌کردن بزرگترین دستاوردهای اوکراین طی سال گذشته است.

سال گذشته و هنگامی که ضدحمله نافرجام تابستانی اوکراین به اوج خود رسید، نیروهای این کشور تنها حدود ده مایل در عمق جبهه جنوبی پیشروی کرده و به کمی فراتر از یک روستای کوچک به نام روبوتینه رسیدند.

اکنون به نظر می‌رسد که روسیه مصمم بوده آنچه را که از دست داده، پس بگیرد.

دیمیترو لیخویی، سخنگوی نیروهای اوکراینی جنوب گفت که ارتش روسیه در این جبهه نیروهای بیشتری نسبت به جبهه آودیوکا اختصاص داده است.

او افزود: «به نظر می‌رسد که همانند آنچه در آودیوکا رخ داد، روس‌ها با هجوم به روبوتینه، به دنبال کسب موفقیت در این جبهه هستند».

کرمینا

روسیه از کرمینا برای باز پس گیری شهرهای شمال شرقی که در اواخر سال ۲۰۲۲ به اوکراین باخت، فشار می‌آورد.

از زمانی که روس‌ها در بیش از یک سال پیش با از دست دادن کنترل بیش از ۵۰۰ شهرک در وسعت ۱۱ هزار کیلومترمربع، از سرزمین‌های اشغالی شمال شرق اوکراین بیرون رانده شدند اکنون برای بازپس‌گیری آن می‌جنگند.

سال گذشته، علی‌رغم درگیری شدید در کمربندهای جنگلی امتداد این جبهه، قلمرو کوچکی میان مسکو و کیف دست‌به‌دست شد. اکنون علی‌رغم مقاومت شدید اوکراینی‌ها، روسیه به آرمانی شروع پیشروی کرده است.

نیروهای روسیه در دو جهت از شهر کرمینا پیشروی می‌کنند؛ به سمت شهر شمالی کوپیانسک و لیمان در ۸۰ مایلی جنوب. ایلیا یولاش، سخنگوی ارتش این منطقه در اوایل ماه جاری به خبرنگاران گفت که طی ماه‌ها، روسیه با وجود خسارات وارده مجموعاً حدود ۱۱۰ هزار نیرو را در این منطقه نگه داشته است.

باخموت

روسیه دوباره شتاب خود را به دست آورده و ممکن است یکی از شهرهای بزرگ اوکراین در محدوده آتش توپخانه آن قرار بگیرد.

روسیه شهر باخموت را در ماه می سال گذشته ویران و سپس تصرف کرد که آخرین دستاورد مهم ارضی مسکو قبل از پیشروی در آودیوکا محسوب می‌شود. زمانی که روس‌ها باخموت را گرفتند، نیروهایشان خسته شده بودند و گروه مزدور واگنر که رهبری نبرد را بر عهده داشت علیه وزارت دفاع روسیه دست به شورش زد.

امید اوکراینی‌ها برای بهره‌بردن از بی‌نظمی به وجود آمده برای انجام ضدحمله در دو طرف شهر تا حد زیادی متوقف شد. اکنون روس‌ها ابتکار عمل را در دست دارند.

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده تازه‌منصوب‌شده نیروهای اوکراینی اخیراً گفت که روس‌ها مصمم هستند از خطوط دفاعی خود در اطراف چاسیو یار عبور کنند که به آن‌ها کنترل ارتفاعات مشرف در منطقه را داده و شهر کراماتورسک را در معرض آتش توپخانه آن‌ها قرار می‌دهد. بر اساس برآوردهای اوکراینی، حدود ۶۲ هزار سرباز روس در جبهه باخموت مستقرند.

ژنرال سیرسکی در بیانیه‌ای در اوایل این ماه گفت: «وضعیت بغرنج بوده و مستلزم نظارت مداوم بر وضعیت کلی و تصمیم‌گیری سریع است».