به گزارش اکوایران، در 16 فوریه، یک قاضی در نیویورک به دونالد ترامپ و کسب و کار املاکش دستور داد 355 میلیون دلار (به علاوه حدود 86 میلیون دلار سود) برای تقلب مالیاتی در طول چندین سال بپردازند. قاضی دریافت که سازمان ترامپ بارها ارزش دارایی‌های خود را افزایش داده است تا شرایط بهتری برای وام دریافت کند. دادستان کل نیویورک که این شکایت را مطرح کرد، گفت که آقای ترامپ نسبت به این اقدامات «آگاهی کامل و مسئولیت کامل» داشته است.

به نوشته اکونومیست، آقای ترامپ این پرونده را «کلاهبرداری از من» خواند و قول داد درخواست تجدید نظر کند. او شاید مجبور باشد فقط بخشی از جریمه را پرداخت کند کند، در حالی که بقیه آن در حال تعلیق قرار می‌گیرد – تعیین میزان آن به عهده قاضی است. این جریمه جدا از جریمه 88 میلیون دلاری به ای. جین کارول است، نویسنده‌ای که ترامپ ده‌ها سال پیش او را مورد تعرض جنسی قرار داد و سپس در چند سال گذشته او را بدنام کرد. آقای ترامپ باید بتواند هر دو این جریمه‌ها را بدون نیاز به فروش چیز زیادی از دارایی‌هایش بپردازد: سال گذشته در یک شهادت‌نامه گفت که «به طور قابل ملاحظه‌ای» بیش از 400 میلیون دلار پول نقد در اختیار دارد. اما گریزی از این واقعیت نیست که او شخصاً در تور افتاده است. او نمی‌تواند هیچ‌کدام از این دو جریمه را با بودجه کمپینش پرداخت کند، کاری که او برای پوشش هزینه‌های وکلایش در چهار محاکمه جنایی‌اش انجام داد.

حکم قاضی دردناک بود و پس از یک محاکمه 11 هفته‌ای که در اکتبر آغاز شد صادر شد. مشخص شد که سازمان ترامپ ارزش دارایی‌هایش را از سال 2014 تا 2021 بین 812 میلیون تا 2.2 میلیارد دلار بیش از واقعیت ارزش گذاری کرده است. قاضی نوشت، امتناع مکرر آقای ترامپ از اعتراف به اشتباه، یک "گناه کثیف" را به چیزی بدتر تبدیل کرد.

هدف این حکم تغییر نحوه عملکرد سازمان ترامپ است. قاضی آقای ترامپ را به مدت سه سال از کار به عنوان مدیر هر شرکتی در نیویورک منع کرد. دو پسر بزرگ او که از مدیران اجرایی هستند، هر کدام به مدت دو سال از فعالیت محروم شدند. یک ناظر مستقل که در سال 2022 برای نگهداری از این شرکت منصوب شد، حداقل سه سال دیگر مسئولیتش را ادامه خواهد داد. یک افسر انطباق مستقل وارد شرکت خواهد شد. و شرکت اجازه نخواهد داشت به مدت سه سال از هیچ وام دهنده‌ای که در نیویورک ثبت شده است وام بگیرد.

خبر خوب برای ترامپ

با این حال، این حکم حاوی یک خبر خوب برای ترامپ نیز بود. در ماه سپتامبر، در یک دستور پیش از محاکمه، قاضی خواستار لغو مجوزی شد که به شرکت اجازه می دهد در نیویورک فعالیت کند. این یک ناقوس مرگ بود، زیرا به معنای انحلال سازمان ترامپ بود. پس از اینکه وکیل آقای ترامپ از قاضی انگورون پرسید که آیا واقعاً قصد او این است یا خیر، قاضی گفت که در مورد آن فکر خواهد کرد، و در 16 فوریه از آن عقب نشینی کرد و گفت که فسخ مجوزهای کسب و کار «دیگر لازم نیست.»

این دعوی حقوقی چیزهای شرم آوری را آشکار کرد. هر سال آقای ترامپ دارایی خالص دلخواه خود را به زیر دستانش اعلام می‌کرد، و آن‌ها سپس ارزش دارایی‌ها را برای دستیابی به آن رقم مهندسی معکوس می‌کردند. او گزارش داد که آپارتمان تریپلکسش در منهتن سه برابر مساحت واقعی آن است. دفاعیات آقای ترامپ در طول دادگاه – مبنی بر اینکه حسابداران خارجی صورت‌های مالی را تأیید کرده‌اند و هیچ بانکی به دلیل ارزیابی‌های اشتباه گزارش شده ضرر نکرده است - مورد توجه قاضی قرار نگرفت. لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، گفت اگر وام دهندگان ترامپ برای دادن نرخ بهره ترجیحی فریب داده نمی‌شدند، می‌توانستند ۱۶۸ میلیون دلار بیشتر به دست بیاورند.

با این حال، مضرتر از همه، رفتار خود آقای ترامپ در جریان محاکمه بود. او بارها در شبکه های اجتماعی به کارمند قاضی توهین کرد. این امر باعث شد قاضی او را از اظهار نظر در مورد او منع کند - دستوری که آقای ترامپ نقض کرد و جریمه‌هایی به ارزش 15،000 دلار را متحمل شد. آقای ترامپ حتی نتوانست جلوی خود برای تاختن به قاضی را بگیرد.

اینکه آیا آقای ترامپ با این حکم از نظر سیاسی به دردسر افتاده است یا خیر، موضوع دیگری است. مانند مشکلات متعدد حقوقی دیگر او، ترامپ از این ماجرا به عنوان فرصتی برای حمله به دموکرات‌های «فاسد» برای «دخالت در انتخابات» استفاده می‌کند. او پس از صدور حکمش، بر روی پله‌های خانه‌اش در مار-آلاگو، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم به سؤ استفاده از دستگاه قضایی علیه مخالف سیاسی‌اش کرد «به شکلی که کشور ما قبلاً آن را ندیده است».