به گزارش اکوایران، به گفته افراد مطلع، ایالات متحده به هم پیمانان خود گفته است که روسیه می‌تواند در اوایل امسال یک سلاح هسته‌ای یا کلاهک را در فضا مستقر کند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که روسیه در حال توسعه یک قابلیت فضایی برای نابود کردن ماهواره‌ها با استفاده از سلاح هسته‌ای است. کلاهک هسته‌ای در مدار زمین، پیمان فضایی 1967 را که روسیه امضاکننده آن است، نقض می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته درباره یک تهدید امنیتی جدی اما نامشخص از سوی روسیه هشدار داد. جو بایدن بعداً گفت که کرملین در حال توسعه یک سلاح فضایی ضد ماهواره است که تهدیدی مستقیم برای جان انسان‌ها نیست.

سخنگویان کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در یک نشست تلویزیونی با وزیر دفاع سرگئی شویگو گفت: «ما همیشه با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف بوده‌ایم و اکنون نیز مخالف هستیم. ما در فضا فقط کاری را انجام می‌دهیم که دیگر کشورها از جمله ایالات متحده انجام می‌دهند.»

جاه طلبی ادعایی کرملین بر چیزی تاکید دارد که کارشناسان امنیتی و واشنگتن می‌گویند رقابت فزاینده میان ایالات متحده، روسیه و چین برای توسعه توانایی حمله در مدار زمین است. رقابت فضایی جدید در تضاد با جنگ سرد و زمانی که دو ابرقدرت در مورد یک سری توافقنامه‌های کنترل تسلیحات مذاکره کردند، قرار دارد.

ارزیابی فعلی این است که روسیه قصد ندارد هیچ سلاحی را در مدار منفجر کند. به گفته آنها، با این حال خطر یک حادثه وجود دارد و یک انفجار هسته‌ای به طور بالقوه می‌تواند حدود یک سوم ماهواره‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و سیستم‌های ارتباطی روی زمین را ویران کند.

به گفته یک فرد آشنا با تسلیحات فضایی، تأثیر هر انفجاری به اندازه کلاهک بستگی دارد و تأثیرات آن لزوماً به معنای نابودی ماهواره‌ها نیست، بلکه می‌تواند به معنای اختلالاتی باشد که نیاز به اصلاح خطا دارد.

به گفته دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، تا آوریل گذشته، نزدیک به 7800 ماهواره عملیاتی در مدار زمین وجود داشته است.

روسیه بارها به قدرت نمایی هسته‌ای متوسل شده است در حالی که نیروهایش از زمان حمله به اوکراین در سال 2022 دچار تزلزل شده‌اند. پوتین در سال 2023 نظارت کشورش از معاهده نیو استارت، آخرین توافقی که اندازه زرادخانه‌های هسته‌ای در ایالات متحده و روسیه را محدود می‌کند، به حالت تعلیق درآورد.

ایالات متحده و متحدانش در تلاش هستند تا روسیه را از استقرار این قابلیت، به ویژه از طریق تعامل با چین و هند که به نظر می‌رسد نفوذ بیشتری در مسکو دارند، منصرف کنند.