به گزارش اکوایران، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که تیم‌های پزشکی در نوار غزه از نام اختصاری جدیدی استفاده می‌کنند: WCNSF - کودک زخمی، بدون خانواده‌ای بازمانده.

به نوشته رویترز، کریستوفر لاک یر، دبیرکل بین‌المللی پزشکان بدون مرز، به شورای پانزده عضوی امنیت گفت: «کودکانی که از این جنگ جان سالم به در می‌برند، نه تنها زخم‌های قابل مشاهده فیزیکی، بلکه زخم‌های نامرئی را نیز تحمل خواهند کرد».

او گفت: « جابجایی مکرر، ترس دائمی و شاهد تکه تکه شدن اعضای خانواده بودن به معنای واقعی کلمه در مقابل چشمان آن‌ها اتفاق می‌افتد. این آسیب‌های روانی باعث شده است که کودکان پنج‌ساله به ما بگویند که ترجیح می‌دهند بمیرند.»

لاک یر ایالات متحده را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که از اینکه مکرراً از حق وتوی خود برای جلوگیری از درخواست آتش بس فوری بشردوستانه شورا در جنگ بین اسرائیل و ستیزه جویان فلسطینی حماس در غزه استفاده کرده است، وحشت زده است.

لاک یر گفت: «مردم غزه به آتش بس نیاز دارند، نه در صورت امکان، بلکه اکنون. آنها به یک آتش بس پایدار و نه یک دوره آرامش موقت نیاز دارند. هر چیزی کمتر از این یک سهل انگاری فاحش است.»

ایالات متحده سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را از زمان آغاز درگیری‌های جاری در 7 اکتبر وتو کرده است که اخیراً در روز سه شنبه درخواست آتش بس فوری بشردوستانه را مسدود کرده است و در عوض به شورا فشار می‌آورد تا خواستار آتش بس موقت مرتبط با آزادی اسرایی شود که در دست حماس است.

FZDZ2QRMZNIEFELCYBMWYB4LIA

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت که از جلسه توجیهی لاک یر احساس «وحشت» کرده است.

ژانگ گفت: «امیدواریم تصویر غم انگیزی که او از غزه برای ما ترسیم کرد، بتواند وجدان یکی از اعضای این شورا را تحت تاثیر قرار دهد.»

ایالات متحده مدعی شده است که نگران است پیش نویس قطعنامه‌ای که روز سه شنبه وتو کرد، مذاکرات بین ایالات متحده، مصر، اسرائیل و قطر را که به دنبال میانجیگری برای توقف شش هفته‌ای جنگ و آزادی اسرا هستند را به خطر بیندازد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، جلسه توجیهی لاک یر را رد کرد. وی گفت که ایالات متحده اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد تا اجازه دهد کمک‌های بیشتری به غزه بدهد و به متحد خود گفته است که نباید «در صورت عدم وجود طرحی قابل اجرا برای محافظت از غیرنظامیان» به حمله زمینی به رفح در جنوب غزه ادامه دهد.

وود گفت: «همه ما می‌خواهیم شاهد پایانی پایدار برای این درگیری باشیم. سرعت مذاکرات گروگان‌ها می‌تواند ناامیدکننده باشد... حمایت شورا از این دیپلماسی برای افزایش فشار بر حماس برای پذیرش توافق روی میز ضروری است.»

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، جلسه توجیهی لاک یر را «ناراحت کننده» توصیف کرد. بریتانیا در رای گیری روز سه شنبه رای ممتنع داد، در حالی که 13 عضو باقی مانده شورا به پیش نویس قطعنامه الجزایر رای مثبت دادند.