به گزارش اکوایران، افشاگری‌ها مبنی بر اینکه موشک‌های ساخت کره شمالی که توسط روسیه در اوکراین شلیک شده است حاوی تعداد زیادی اجزای مرتبط با شرکت‌های آمریکایی است، بر دشواری اجرای تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ تاکید می‌کند، اما می‌تواند به کشف شبکه‌های خرید غیرقانونی کمک کند.

به نوشته رویترز، سازمان تحقیقاتی جنگ‌افزارهای درگیری‌ها (CAR)، یک سازمان مستقر در بریتانیا که منشاء سلاح‌های مورد استفاده در درگیری‌ها را ردیابی می‌کند، بقایای یک موشک بالستیک کره شمالی را که توسط روسیه علیه نیروهای اوکراینی در خارکف استفاده شده بود در 2 ژانویه بررسی کرد.

این سازمان در گزارشی که این هفته منتشر شد، گفت که قطعات الکترونیکی از جمله سیستم ناوبری موشک را بررسی کرده است و دریافته است که بسیاری از آن‌ها اخیرا ساخته شده‌اند و نشان شرکت‌های مستقر در ایالات متحده را دارند.

به گفته این سازمان، 75 درصد از اجزای مستند «به شرکت‌های ثبت‌شده در ایالات متحده، 16 درصد به شرکت‌های اروپایی و 11 درصد به شرکت‌های آسیایی مرتبط هستند.» (یک قطعه می‌تواند برای تولید به چند کشور وابسته باشد)

در این گزارش آمده است که کدهای تاریخ روی قطعات نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم آن ها بین سال‌های 2021 تا 2023 تولید شده است و این موشک نمی‌توانسته قبل از مارس سال گذشته مونتاژ شده باشد.

اگرچه ایالات متحده سال‌ها تلاش‌های بین‌المللی را برای محدود کردن توانایی کره شمالی برای دستیابی به قطعات و بودجه برای برنامه‌های موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای خود را رهبری می‌کرد، کارشناسان تحریم‌ها گفتند که این یافته‌ها تعجب‌آور نبودند.

سازمان جنگ‌افزارهای درگیری‌ها گفت یافته‌های آن نشان می‌دهد که کنترل صادرات قطعات الکترونیکی تجاری چقدر دشوار است و کشورهایی مانند کره شمالی و روسیه چقدر به فناوری وارداتی وابسته هستند.

2023-02-09T050200Z_593780383_RC2

آنتونی روجیرو از اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن که تلاش‌ها برای تحریم کره شمالی را در دولت ترامپ هدایت می‌کرد، گفت: «کره شمالی (و روسیه و ایران) در اجتناب از تحریم‌های سازمان ملل و ایالات متحده از طریق شرکت‌های فرعی و ترفندهای دیگر متخصص هستند.»

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن و متحدانش باید به طور مستمر لیست تحریم‌ها را به روز کنند و برای اجرا آن‌ها هزینه کنند، گفت: «در حالی که تحریم‌های آمریکا روی کاغذ قوی هستند، تحریم‌ها باید اجرا شوند تا مؤثر واقع شوند».

او گفت: «ما هیچ کدام را در مورد تحریم‌های کره شمالی انجام نمی‌دهیم»، و افزود که دولت بایدن به‌ویژه باید اقدامات بیشتری را برای هدف قرار دادن شرکت‌ها، افراد و بانک‌های چینی انجام دهد که به فرار از تحریم‌ها کمک می‌کنند.»

سازمان تحقیقات جنگ‌افزارها گفت که با صنایع برای ردیابی اجزای موشک‌ها و شناسایی نهادهای مسئول برای رسیدن آن‌ها به دست کره شمالی کار می‌کند، بنابراین از شرکت‌های مرتبط با تولید آن‌ها نام نخواهد برد.

مارتین ویلیامز تحلیلگر کره شمالی مستقر در واشنگتن، گفت بسیاری از قطعات ساخته شده توسط شرکت‌های آمریکایی به راحتی به صورت آنلاین یا از بازارهای الکترونیک در سراسر جهان در دسترس هستند.

او گفت: «اینکه کره شمالی بتواند اینها را به دست آورد اصلاً تعجب آور نیست و فکر نمی‌کنم کسی تصور کند رژیم تحریم‌ها بتواند جریان اجزای چند کاربردی را متوقف کند.»

وی افزود: «با این حال قطعات بسیار تخصصی‌تری در موشک‌ها وجود دارد و برخی از آنها با یک کلیک در اینترنت در دسترس نیستند. این‌ها مواردی هستند که تحریم‌ها قرار است آن‌ها را متوقف کنند، بنابراین وجود قطعات تخصصی‌تر نگران کننده‌تر است.»

کاتسو فوروکاوا، مسئول سابق نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی، گفت: «بخش عمده‌ای از اجزای نشان‌داده‌شده در عکس گزارش سازمان تحقیقاتی جنگ‌افزارها اقلام تجاری در دسترس هستند.

با این حال، او گفت که در تحقیقات قبلی سازمان ملل، معمولاً چند مورد خاص مانند فرستنده‌های فشار و رایانه‌های کنترل پرواز وجود داشت که به بازرسان امکان می‌داد مسیرهای تدارکاتی را ردیابی کرده و عاملان آن را شناسایی کنند.

چنین اقلام تخصصی را فقط می‌توان از تعداد کمی از فروشندگان تهیه کرد و رد کاغذی بیشتری از آن‌ها وجود دارد.

وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت واشنگتن از کنترل صادرات، تحریم‌ها و اقدامات قانونی برای جلوگیری از دستیابی کره شمالی به فناوری برای برنامه‌های تسلیحاتی خود و جلوگیری از دستیابی روسیه به چنین تسلیحاتی استفاده می‌کند.

یک سخنگو گفت: «ما در این تلاش‌ها با بخش خصوصی ایالات متحده و همچنین کشورهای متحد و شریک خارجی همکاری نزدیک داریم.»