به گزارش اکوایران، چهار رهبر غربی روز شنبه برای نشان دادن همبستگی با اوکراین در دومین سالگرد تهاجم روسیه به این کشور که به قیمت جان ده‌ها هزار نفر تمام شد و اقتصاد این کشور را ویران کرد، وارد کیف شدند.

نخست‌وزیران ایتالیا، کانادا و بلژیک، جورجیا ملونی، جاستین ترودو و الکساندر دی کرو، به همراه رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، با قطاری شبانه از کشور همسایه، لهستان به اوکراین سفر کردند.

به گزارش رویترز، حضور آنها برای تأکید بر تعهد غرب برای کمک به اوکراین، در شرایطی که این کشور از کمبود فزاینده تجهیزات نظامی رنج می‌برد، برنامه‌ریزی شده بود.

فون در لاین در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که حضور او در کیف «برای جشن گرفتن مقاومت خارق‌العاده مردم اوکراین» است.

او افزود: «ما بیش از هر زمان دیگری، قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده‌ایم. از نظر مالی، اقتصادی، نظامی و اخلاقی، تا زمانی که این کشور در نهایت آزاد شود.»

انتظار می‌رود ملونی و ترودو در طول اقامت کوتاه خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیمان‌های امنیتی در راستای قراردادهای اخیر اوکراین با فرانسه و آلمان به ارزش میلیاردها دلار، امضا کنند.

با این حال، 61 میلیارد دلار کمک وعده داده شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به وسیله جمهوری‌خواهان در کنگره مسدود شده است و سایه‌ای طولانی بر امیدهای کیف برای عقب راندن ارتش روسیه انداخته است.

بایدن قرار است روز شنبه در یک تماس ویدئویی با رهبران گروه هفت (G7) که به ریاست ملونی برگزار می‌شود، شرکت کند و از زلنسکی نیز دعوت شده است تا به این بحث بپیوندد.

ایتالیا ریاست دوره‌ای G7 را بر عهده دارد و این تماس را سازماندهی کرد و گفت که این کار برای به چالش کشیدن تصورات مبنی بر اینکه غرب از درگیری خسته شده است و روسیه برنده شده است، حیاتی است.

هنگامی که تانک‌ها و پیاده نظام روسی قبل از طلوع صبح در 24 فوریه 2022 از مرز عبور کردند، 40 میلیون نفر از مردم اوکراین با عقب نگه داشتن آنها و جلوگیری از شکستی که به طور گسترده پیش‌بینی شده بود، برخلاف انتظارات، بهترین نقشه‌های کرملین را ناکام گذاشتند.

اما با ورود جنگ به سومین سال خود، شکست‌ها در جبهه شرقی، ارتش اوکراین را آسیب‌پذیر کرده است.

زلنسکی به دنبال حفظ تمرکز غرب بر اوکراین، در شرایطی که جنگ غزه در تیتر خبرها است، هشدار داده است که روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین، در صورت پیروزی در مرزهای اوکراین متوقف نخواهد شد. پوتین چنین ادعاهایی را رد می‌کند. غرب این تهاجم را یک تجاوز غیرقابل توجیه می‌داند که باید دفع شود.