به گزارش اکوایران، تنها چند روز پس از مرگ الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین در یک زندان دور افتاده در قطب شمال، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران هشدار می‌دهند که ده‌ها زندانی سیاسی دیگر ممکن است در معرض خطر مرگ ناشی از بد رفتاری عمدی با محکومان بیمار در سیستم زندان روسیه قرار بگیرند.

دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه نوایا گازتا، برنده جایزه نوبل، به آبزرور گفت که مرگ ناوالنی فراخوانی شفاف برای جهان از نجات زندانیان سیاسی روسی که ممکن است در آینده بمیرند، فرستاده است.

موراتوف گفت: «من نمی توانم به ناوالنی کمک کنم. اما در حال حاضر چندین نفر در بدترین شرایط در آنجا هستند. من خیلی رک به شما می گویم؛ چندین مرگ دیگر در راه است.»

به گزارش گاردین، دیروز گزارش شد که جسد ناوالنی به مادرش تحویل داده شده است. کیرا یارمیش، سخنگوی او در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که نمی‌داند آیا مقامات اجازه خواهند داد که مراسم خاکسپاری «آنطور که خانواده می‌خواهند و آن‌طور که شایسته الکسی است» برگزار شود.

موراتوف در میان کسانی که در معرض خطر مرگ قرار دارند، از ولادیمیر کارا مورزا، منتقد برجسته کرملین که مشغول گذراندن حکم 25 سال زندان به دلیل لابی کردن با دولت‌های غربی برای تحریم دستیاران و متحدان ارشد پوتین است، ایگور باریشنیکوف، محکوم به انتشار «اطلاعات جعلی درباره ارتش روسیه» و مبتلا به سرطان پروستات؛ و الکسی گورینوف که به دلیل «انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد ارتش روسیه» به هفت سال زندان محکوم شده است، نام برد. موراتوف گفت که او از بیماری مزمن ریوی رنج می‌برد و در سال 2016 یک سوم ریه او برداشته شده است. او اکنون در زندان « در حال خفگی است.»

گورینوف یکی از اولین روس‌هایی بود که بر اساس قوانین سختگیرانه‌ای که ولادیمیر پوتین در سال 2022 برای توقف انتقادات از جنگ اعمال کرد، محکوم شد.

دوستان و اقوام معتقدند که زندانیان سیاسی هدف بد رفتاری قرار می‌گیرند. دریا ولیا، یکی از دوستان نزدیک گورینوف، به آبزرور گفت: «من معتقدم که الکسی در زندان در حال کشته شدن است.»

او گفت: «به عمد کشته می‌شود چون وخامت وضعیت و سن او کاملاً مشخص است. شرایطی که او در آن نگهداری می‌شود و امتناع از درمان فوری و مناسب، قتل بسیار دردناک و آهسته یک انسان است.»

وولیا گفت که گورینوف قبل از دستگیری به دلیل عواقب شدید کووید-19 در وضعیت سلامتی ضعیفی قرار داشت. او گفت که در زندان وضعیت او بدتر شده است.

در یک فراخوان عمومی، نوایا گازتا 13 زندانی سیاسی را فهرست کرد که «اگر بتوانیم دولت را وادار کنیم که آن‌ها را آزاد کند، می‌توان سلامت و جان آنها را نجات داد.»

موراتوف گفت که سال گذشته به طور ناموفق با صلیب سرخ بین‌المللی برای درخواست دسترسی به ناوالنی در زندان لابی کرده است و به تبع آن از سایر کشورها خواسته است که به دنبال تبادل زندانیان سیاسی روسی باشند «در غیر این صورت می‌توانیم انتظار مرگ‌های بیشتری را داشته باشیم.»

ورا چلیشچوا، رئیس تیم گزارش حقوقی نووایا گازتا، گفت: «اینها فقط افرادی هستند که علناً در مورد این واقعیت صحبت کرده‌اند که بیمار هستند. هزاران بیمار دیگر هستند که ما آنها را نمی‌شناسیم.»