به گزارش اکوایران، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، از شورای امنیت سازمان ملل به دلیل عدم واکنش مناسب به جنگ اسرائیل در غزه و تهاجم گسترده روسیه به اوکراین که به گفته او «شاید به‌طور مرگبار» قدرت آن را تضعیف کرده باشد، انتقاد کرد.

او در افتتاحیه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «عدم اتحاد شورا در مورد حمله روسیه به اوکراین و عملیات نظامی اسرائیل در غزه پس از حملات حماس در 7 اکتبر، قدرت آن را به شدت -شاید به شکل مرگبار- تضعیف کرده است. شورا نیاز به اصلاحات جدی در ترکیب و روش‌های کاری خود دارد.»

به گزارش گاردین، ایالات متحده هفته گذشته بار دیگر پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را درباره درخواست برای آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل در غزه، وتو کرد. این سومین وتوی پیش‌نویس قطعنامه‌ای بود که از 7 اکتبر توسط ایالات متحده انجام شد.

واشنگتن به دلیل استفاده مجدد از وتوی خود در زمانی که نزدیک به ۳۰هزار فلسطینی کشته شده و بیش از 2 میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.

ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را جایگزین کرده است که خواستار آتش‌بس موقت «در اسرع وقت» می‌شود و از اسرائیل می‌خواهد تا به حمله برنامه‌ریزی‌شده به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی به آن پناه برده‌اند، ادامه ندهد.

لیندا توماس-گرینفیلد، فرستاده آمریکا در توضیح این وتو گفت که جو بایدن در بحبوحه مذاکرات با اسرائیل، مصر و قطر با هدف دستیابی به یک توافق جامع آزادی اسرا است.

گوترش که رفح را هسته اصلی عملیات کمک‌های بشردوستانه در فلسطین می‌داند، گفت که حمله تمام عیار اسرائیل به آنجا عواقب ویرانگری خواهد داشت.

او گفت: «حمله همه جانبه اسرائیل به این شهر نه تنها برای بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند وحشتناک خواهد بود، این حمله میخ نهایی را به تابوت عملیات‌ کمک‌های بشردوستانه ما خواهد زد.»