به گزارش اکوایران، رسانه‌های کره‌جنوبی روز سه‌شنبه به نقل از وزیر دفاع این کشور گزارش دادند که کره شمالی از ماه ژوئیه حدود 6700 کانتینر حامل میلیون‌ها واحد مهمات را برای حمایت از جنگ مسکو علیه اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

به نوشته رویترز، وزیر دفاع، شین وون سیک در نشستی در روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که این کانتینرها ممکن است حامل بیش از 3 میلیون گلوله توپ 152 میلی متری یا 500،000 گلوله 122 میلی متری بوده باشند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، شین گفت: «احتمالاً ممکن است این محموله‌ها ترکیبی از این دو باشد و می‌توان گفت که حداقل چندین میلیون گلوله ارسال شده است.»

او بدون اشاره به منبع اطلاعات خود افزود که صدها کارخانه مهمات سازی کره شمالی به دلیل کمبود مواد خام و برق با حدود 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، اما کارخانه‌هایی که برای روسیه گلوله‌های توپخانه تولید می‌کنند، «با تمام قوا» کار می‌کنند.

سئول و واشنگتن، پیونگ یانگ و مسکو را به تجارت تسلیحات متهم کرده و کره شمالی را به دلیل ارسال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین محکوم کرده‌اند. در حالی که این دو کشور تحت تحریم متعهد به تقویت همکاری نظامی شده‌اند، هر دو تجارت تسلیحاتی را رد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش جدیدی که روز جمعه منتشر شد گفت که کره شمالی از ماه سپتامبر بیش از 10،000 کانتینر مهمات یا مواد مرتبط را به روسیه تحویل داده است.

در مقابل، کره شمالی حدود 9000 کانتینر که عمدتاً حاوی مواد غذایی است دریافت کرده است که به گفته شین به تثبیت قیمت‌ها در آنجا کمک کرده است.

شین گفت که روسیه از ماه جولای تقریبا 30 درصد بیشتر از کانتینرهای ارسالی کره شمالی، به به این کشور محموله ارسال کرده است.

شین گفت در حالی که مسکو به ارائه کمک های فنی ادامه می‌دهد، کره شمالی می‌تواند تا اوایل ماه آینده ماهواره دیگری را شلیک کند، و پیونگ یانگ همچنین درخواست کمک در زمینه هواپیما و فناوری تجهیزات تحرک زمینی کرده است.

به گزارش یونهاپ، وی گفت: مشخص نیست روسیه چقدر کمک خواهد کرد، اما هر چه روسیه به گلوله‌های توپخانه کره شمالی بیشتر وابسته شود، میزان انتقال فناوری روسیه بیشتر خواهد شد.