به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها در میشیگان به راحتی پیروز شد، اما رای اعتراضی دموکرات‌ها که از حمایت او از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه خشمگین بودند، فراتر از انتظارات سازمان‌دهندگان بود.

دونالد ترامپ هم در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت با اختلاف زیادی پیروز شد و قدرت خود را بر نامزدی حزب تقویت کرد. نیکی هیلی، آخرین رقیب باقی مانده او، در رتبه دوم قرار گرفت.

اگرچه انتظار می‌رفت بایدن و ترامپ، به راحتی در انتخابات مقدماتی حزبی پیروز شوند، اما شمارش آرا برای دریافتن نشانه‌هایی از حمایت توام با تردید رای دهندگان، با دقت دنبال میشد.

به گزارش رویترز، در میشیگان، حوزه انتخابی که محل زندگی گروه بزرگی از عرب-آمریکایی‌هاست، از رای‌دهندگان دموکرات خواسته شده بود تا در اعتراض به سیاست بایدن در غزه، رأی اولیه خود را در روز سه‌شنبه به عنوان رای «عدم تعهد» در صندوق بیاندازند.

شمارش آرای حزب دموکرات در ایالت میشیگان ادامه دارد و جو بایدن تقریبا ۸۰ درصد آرا را در این ایالت به خود اختصاص داده است. آرای «عدم تعهد» در این ایالت با شمارش ۳۰ درصد آرا، در حدود ۱۴.۳ درصد است و تاکنون ده‌ها هزار رای «عدم تعهد» شمرده شده است.

بسیاری از اعضای جامعه عرب آمریکایی میشیگان که در سال 2020 از بایدن حمایت کردند، و همچنین برخی از دموکرات‌های مترقی، از حمایت بایدن از حمله اسرائیل به غزه که ده‌ها هزار فلسطینی در آن کشته شدند، خشمگین هستند.

کمپین «به میشیگان گوش کن» که مردم را به دادن رای «عدم تعهد» تشویق کرده بود در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جنبش ما امشب پیروز شد و به طور گسترده‌ای از انتظارات ما فراتر رفت. ده‌ها هزار دموکرات میشیگان، که بسیاری از آنها در سال 2020 به بایدن رای دادند، به دلیل جنگ در غزه به انتخاب مجدد او متعهد نیستند.»

سازمان دهندگان کمپین متعهد شدند آنچه را که برنامه ضدجنگ خود می نامند به کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه اوت ببرند.

برنی پورن، یک ناظر انتخابات در میشیگان، گفت که باید دید خاورمیانه در ماه نوامبر چقدر برای بایدن مشکل بزرگی خواهد بود.

بایدن در اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «می‌خواهم از همه ساکنان میشیگان که امروز صدایشان شنیده شد تشکر کنم. استفاده از حق رأی و مشارکت در دموکراسی ما چیزی است که آمریکا را بزرگ می‌کند.»

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به غزه یا رای «عدم تعهد» نشده است.