به گزارش اکوایران، سازمان ملل هشدار داد که از هر چهار نفر در نوار غزه، یک نفر با قحطی «یک قدم» فاصله دارد، شرایطی که به گفته این سازمان با سخت‌تر شدن ارسال کمک‌ها به غزه، بدتر خواهد شد.

رامش راجاسینگهام، مدیر هماهنگی دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، گفت که حدود 575000 نفر در غزه اکنون در آستانه گرسنگی هستند و اساساً همه مردم محلی برای زنده ماندن به کمک‌های غذایی متکی هستند.

به گزارش بلومبرگ، راجاسینگهام روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هرچقدر تصویری که امروز می‌بینیم تلخ است، احتمالات بسیاری برای وخامت بیشتر آن وجود دارد.»

اسرائیل از زمانی که حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرد، عملیات نظامی را در نوار غزه انجام داده است که به گفته مقامات بهداشتی در منطقه تحت کنترل حماس، از زمان آغاز آن نزدیک به 30000 فلسطینی کشته شده‌اند.

گفتگوها درباره توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه در ازای آزادی تعداد بیشتری از اسرا در روزهای اخیر شدت گرفته است. جو بایدن روز دوشنبه گفت که مذاکره کنندگان در حال پیشرفت به سمت توقف موقت در جنگ بین اسرائیل و حماس هستند و آتش‌بس می‌تواند از هفته آینده آغاز شود.

هشدارهای سازمان ملل در حالی است که آژانس‌های بشردوستانه مشکل ارسال کمک‌ها به غزه را گزارش می‌کنند. راجاسینگهام گفت که بسته شدن گذرگاه‌های مرزی، محدودیت‌های رفت‌وآمد و رویه‌های بازرسی «سخت» توسط اسرائیل، همگی مانع تحویل به‌موقع کمک می‌شوند.

مائوریتزیو مارتینا، معاون مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، در همان جلسه به شورای امنیت گفت که «تمام زنجیره تامین مواد غذایی به طرق مختلف تحت تاثیر قرار گرفته است.»

او گفت: «زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله زیرساخت‌های ضروری برای تولید و توزیع مواد غذایی به شدت آسیب دیده، تخریب شده یا از دسترس خارج شده است.»

شورای امنیت تاکنون نتوانسته قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس در نوار غزه تصویب کند، زیرا آمریکا و روسیه تلاش‌های مختلف را وتو کرده‌اند.