به گزارش اکوایران، پنج ماه پس از آن که آذربایجان منطقه قره باغ را از اکثریت ارمنی آن بازپس گرفت و باعث مهاجرت گسترده ارامنه شد، آلمان اکنون میزبان دو روز گفتگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان است.

به نوشته رویترز، آذربایجان به طور فزاینده‌ای نسبت به دخالت خارجی در میانجیگری توافقنامه خصومت نشان می‌دهد و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، ایالات متحده را به به خطر انداختن روابط با جانبداری از ارمنستان متهم کرده است.

اما آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در ماه نوامبر به این دو کشور سفر کرد. و اولاف شولتز صدراعظم آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه جاری با علی اف و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان دیدار کرد.

در ماه دسامبر، این دو همسایه قفقاز جنوبی بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند که می‌خواهند به یک توافق صلح دست یابند.

ارمنستان مسیحی و آذربایجان عمدتا مسلمان اولین بار در سال 1988 بر سر منطقه جدا شده قره باغ کوهستانی وارد جنگ شدند. پس از چندین دهه دشمنی، آذربایجان در ماه سپتامبر قره باغ را که از دهه 1990 تحت کنترل اکثریت ارمنی آن بود -علیرغم اینکه در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده بود- بازپس گرفت. پس از آن اکثر 120،000 ارمنی قومی منطقه به ارمنستان فرار کردند.

ارمنستان این حمله را پاکسازی قومی توصیف کرد. آذربایجان این موضوع را تکذیب کرد و گفت کسانی که فرار کردند می‌توانستند در آذربایجان بمانند و در آذربایجان ادغام شوند.

وزارت خارجه آلمان میزبان این مذاکرات است. بائربوک روز چهارشنبه قبل از میزبانی یک نشست سه جانبه، با همتایان آذربایجانی و ارمنی خود به طور جداگانه دیدار خواهد کرد.

از جمله مسائل اساسی بین دو همسایه، عدم توافق بر سر مرز مشترکشان است، به طوری که هر یک از آن‌ها مالک مناطق کوچکی است که توسط قلمرو دیگری احاطه شده است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه همگی برای چندین دهه تلاش کرده‌اند که میان دو طرف میانجیگری کنند.