به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده است که اگر قدرت‌های غربی سربازان خود را در فاصله‌ای نزدیک به روسیه بفرستند، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

اظهارات او در روز پنجشنبه، در یک سخنرانی ملی، از نوع سخنانی بود که معمولاً توسط دیمیتری مدودف، متحد پوتین که از سال 2008 تا 2012 به عنوان رئیس جمهور روسیه و تا رسیدن به مقام ارشد امنیتی در سال 2020 به عنوان نخست وزیر روسیه خدمت کرد، بیان می‌شد.

در طول درگیری در اوکراین، مدودف نسبت به اقدام هسته‌ای هشدار داده و پست‌های بی‌شماری در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است که رهبران و کشورهای غربی را با توهین و تهدید خطاب قرار داده است.

پوتین اکنون در پاسخ به سخنان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز دوشنبه مبنی بر اینکه استقرار نیروهای اروپایی در اوکراین را نمی‌توان «منتفی» دانست، تهدیدها را افزایش داده است.

پوتین تهدیدهای خود را در طول سخنرانی ملی سالانه خود بیان کرد. مراسمی که با دقت طراحی شده و به طور زنده پخش می‌شد.

پوتین روز پنجشنبه گفت که غرب «امکان اعزام نیروهای نظامی به اوکراین را اعلام کرده است». او گفت: «عواقب برای مداخله‌جویان احتمالی بسیار غم انگیزتر خواهد بود. آنها باید در نهایت متوجه شوند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. هر چیزی که غرب مطرح می‌کند، خطر واقعی درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و در نتیجه نابودی تمدن را به وجود می‌آورد.»

مسکو دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان از جمله نسل جدید موشک‌های مافوق صوت و چندین برابر سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی غرب است.

اما برای بوریس بوندارف، یک دیپلمات ارشد روسی که شغل خود را برای اعتراض به حمله مسکو به اوکراین ترک کرد، در سخنان تهدیدآمیز پوتین «هیچ چیز جدیدی» وجود نداشت.

بوندارف که تا سال 2022 در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو خدمت می‌کرد، به الجزیره گفت: این تهدیدها «ترس‌های معمول پوتین و فرافکنی خواسته‌های تحقق نیافته خود به غرب بود.»

این اولین باری نیست که مسکو در رویارویی با آمریکا و اروپا چنگ و دندان نشان می‌دهد.

در سال 1960، نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی، کفش خود را در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با فریاد زدن درباره «امپریالیسم چاپلوسانه آمریکایی» و وعده «مداخله‌های بیشتر» به تریبون کوبید.

دو سال بعد، خروشچف بحران موشکی کارائیب را ایجاد کرد که تا آستانه یک آخرالزمان هسته‌ای پیش رفت.

رهبران اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 به طور معمول به احتمال وقوع جنگ هسته‌ای اشاره می‌کردند تا اینکه میخائیل گورباچف ​​اصلاحات پرسترویکای خود را آغاز کرد که باعث آرامش در غرب بود، اما اتحاد جماهیر شوروی را دفن کرد.

در طول جنگ در اوکراین، کرملین از معاهدات کنترل تسلیحات هسته‌ای با واشنگتن خارج شد و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که مسابقه تسلیحاتی جدیدی آغاز شود.

پوتین در سال 2022 هنگام اعلام احتمال حمله هسته‌ای گفت: «این یک بلوف نیست.»

علیشیر ایلخاموف، رئیس مرکز مطالعات آسیای مرکزی، یک اندیشکده در لندن دراین‌‌باره گفت: «رژیم پوتین فقط یک بار از تهدید جنگ هسته‌ای برای ترساندن غرب و متقاعد کردن آن برای عدم ارائه کمک نظامی به اوکراین استفاده نکرده است.»

او گفت: «در گذشته، این تهدید معمولاً توسط مدودف و انواع تبلیغ‌کنندگان مطرح می‌شد، اکنون نوبت پوتین است که آن را اعلام کند.»

ایلخاموف گفت این سخنان مکرون نبود که پوتین را عصبانی کرد، موفقیت اوکراین در حمله به فرودگاه‌ها، انبارهای سوخت، کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی در عمق روسیه و مناطق تحت اشغال روسیه بود.