به گزارش اکوایران، به گفته یک کارشناس حقوقی، قاضی نظارت بر محاکمه اسناد طبقه بندی شده دونالد ترامپ می‌تواند در تبرئه رئیس جمهور سابق از اتهاماتش، چند هفته قبل از شروع انتخابات 2024، نقش داشته باشد.

جویس ونس، دادستان فدرال و تحلیلگر حقوقی سابق، درباره تأثیرات احتمالی تصمیمات قاضی آیلین کانن در این پرونده صحبت کرد. ترامپ درباره 40 مورد اتهامی نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده در زمان خروج از قدرت و سپس ممانعت از تلاش فدرال برای بازپس گیری آنها، ادعای بی‌گناهی می‌کند.

به گزارش نیوزویک، رئیس‌جمهور سابق هر گونه تخلف را رد می‌کند و بارها گفته است که این پرونده بخشی از پرونده سازی سیاسی است که هدفش از بین بردن کمپین او برای ورود به کاخ سفید است.

روز جمعه، قاضی کانن یک جلسه استماع برگزار کرد که ترامپ شخصاً در آن شرکت کرد تا بحث درباره زمان شروع محاکمه فدرال که در حال حاضر برای ماه مه برنامه‌ریزی شده است، را بشنود.

وکلای ترامپ، کاندیدای مورد انتظار جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024، گفتند که روند رسیدگی به دلیل برنامه انتخاباتی رئیس جمهور سابق نباید تا سال 2025 آغاز شود. آن‌ها در عین حال تاریخ 12 اوت را به دادگاه پیشنهاد کردند.

دفتر بازرس ویژه جک اسمیت به قاضی کانن گفت که محاکمه اسناد طبقه‌بندی شده باید در ماه جولای آغاز شود. زمان محاکمه، مانند سایر اقدامات کیفری علیه رئیس جمهور سابق بسیار مهم است. اگر ترامپ در ماه نوامبر، جو بایدن را پیش از برگزاری محاکمه اسناد طبقه‌بندی شده شکست دهد، می‌تواند به وزارت دادگستری دستور دهد که پرونده فدرال را پس از ورود به قدرت، به او واگذار کند.

ونس در یک سری پست در شبکه اجتماعی ایکس قبل از جلسه برنامه‌ریزی شده، گفت که کانن که توسط ترامپ به این سمت انتخاب شده بود و به دلیل قضاوت‌های متعدد به نفع رئیس جمهور سابق در پرونده اسناد طبقه‌بندی شده مورد انتقاد قرار گرفته بود، می‌تواند همچنین در مورد نحوه افشای شواهد موجود در پرونده به ترامپ سود برساند.

کانن چندین گفتگو با وکلای ترامپ و تیم اسمیت برای بررسی به نحوه رسیدگی به موارد حساس مرتبط با پرونده در جریان دادرسی انجام داده است.

قاضی کانن زمان شروع محاکمه اسناد طبقه‌بندی شده را در طول جلسه برنامه‌ریزی تایید نکرد، اما انتظار می‌رود که آن را از تاریخ فعلی آن یعنی 20 مه عقب‌تر ببرد.

در این جلسه، تاد بلانچ وکیل ترامپ گفت که برنامه ریزی دادگاه قبل از انتخابات نوامبر یک اشتباه است و نباید اتفاق بیفتد. بلانچ افزود: «راه حل آسان این است که این محاکمه پس از انتخابات آغاز شود.»

جی برت، دادستان فدرال گفت که تاریخ‌های پیشنهادی وکلای ترامپ برای شروع رسیدگی «ساختگی» است و آنها فقط تلاش خواهند کرد تا دادگاه را بیشتر به تاخیر بیاندازند، حتی اگر جدول زمانی پیشنهادی آنها توسط قاضی پذیرفته شود.