اکوایران، ناهید قلی زاده، پژوهشگر مرکز مطالعات آرژانتین: صندوق بین‌المللی پول  (IMF) پیش‌بینی رشد اقتصادی آرژانتین برای سال جاری را به سمت پایین باز بینی کرد و تخمین می‌زند که اقتصاد این کشور ۸/۲ درصد کاهش یابد و سپس در سال ۲۰۲۵ رشد ۵ درصدی را تجربه کند .

این گزارش که با نام اختصاری  WEO شناخته می‌شود، تاکید می‌کند که بازنگری نزولی در  زمینه تعدیل قابل توجه سیاست اقتصادی برای بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان، رخ می‌دهد.

با این افت، آرژانتین کشوری خواهد بود که در سال ۲۰۲۴ در میان ۳۰ کشوری که صندوق برای پیش‌بینی‌های جهانی خود انتخاب کرده، بیش‌ترین کاهش را خواهد داشت، اگرچه در سال ۲۰۲۵ پس از هند و قرقیزستان ، سومین کشوری خواهد بود که بیشترین رشد اصتصادی را خواهد داشت.

در سال ۲۰۲۳ این سازمان پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد آرژانتین ۱/۱ درصد سقوط کند ‌، که در مقایسه با کاهش ۵/۲ درصدی که صندوق در گزارش اکتبر خود برآورد کرد ، بهبود یافته است.

گورینچاس، اقتصاددان ارشد و مدیر بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول، در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد : «ما شاهد رشد منفی ۸/۲ درصدی برای آرژانتین در سال ۲۰۲۴ هستیم که یک تعدیل نزولی بزرگ ۶/۵ واحدی نسبت به پیش‌بینی‌های ماه اکتبر است.  ما انتظار داریم که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۵ بازگردد و نزدیک به ۵ درصد باشد، بنابراین یک تغییر بزرگ وجود دارد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های مربوط به تورم در این کشور را مشخص نکرد، اما اعلام کرد که به دلیل «هم‌سویی مجدد قیمت‌های نسبی و حذف کنترل قیمت‌ها ، کاهش ارزش ارز و گذار به سمت قیمت‌ها»  در کوتاه مدت تورم افزایش خواهد یافت -که گورینچاس  «روند حذف برخی یارانه‌ها» را به فهرست این عوامل اضافه کرد. مدیر صندوق بین المللی پول تخمین زد که تورم ماهانه تا اواسط سال جاری به نرخ یک رقمی ماهانه باز می‌گردد و سال ۲۰۲۴ را با افزایش تجمعی تقریبا ۱۵۰ درصدی به پایان می‌رساند که کمتر از ۲۱۱ درصد انباشته شده در سال ۲۰۲۳ است.

این اقتصاددان گفت: «آن‌چه ما در آرژانتین داریم این است که شرایط بسیار بدی با افزایش سریع عرضه پول برای تأمین مالی مخارج دولت وجود داشت و اکنون این روند تورم را پیش می‌برد». او هم‌چنین تاکید کرد که دولت در تلاش است تا یک تعدیل مالی بسیار مهم را برای رسیدن به مازاد اولیه ۲ درصدی برای سال جاری انجام دهد و این تعدیل مالی بسیار بزرگ نزدیک به ۵ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. با این حال وی تصریح کرد که بزرگ‌ترین ریسک این است که ببینیم آیا این سیاست مالی می‌تواند اجرا شود و در طول زمان دوام داشته باشد یا خیر .

در منطقه آمریکای جنوبی، صندوق بین‌المللی پول رشد متوسط ۹/۱ درصدی را پیش‌بینی می‌کند -با پیشرفت ۷/۱ درصدی در برزیل (۲ واحد درصد بیشتر از برآورد قبلی» و ۵/۱ درصدی در مکزیک (۶/۰ درصد بیش‌تر از پیش‌بینی قبلی).

توافق

هیئت مدیره صندوق بین المللی پول این چهارشنبه توافق فنی حاصل شده با آرژانتین را با بخشی از هفتمین بررسی برنامه تسهیلات توسعه یافته تحلیل خواهد کرد. تصویب هیئت مدیره امکان آزاد سازی فوری پرداخت ۷/۴ میلیارد دلاری سازمان را فراهم می‌کند که توسط آرژانتین برای پرداخت تعهدات دسامبر ، ژانویه و آوریل آینده استفاده می‌شود.

در ۱۰ ژانویه  ، وزیر اقتصاد آرژانتیم، لوئیس کاپوتو، اعلام کرد که می‌توان توافق تسهیلات توسعه یافته را که سقوط کرده، با صندوق بین‌المللی پول دوباره شناور کرد .

تیم فنی سازمانی که به سرپرستی لوئیس کوبدو و آشوین آهوجا از کشور بازدید کردند، مشاهده کردند که برنامه اولیه به شدت از مسیر اصلی خود منحرف شده است: اهداف کسری مالی اولیه و بدهی های داخلی برای پایان سپتامبر برآورده نشده است .

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که اهداف پایان سال حتی با حاشیه بزرگ‌تری نادیده گرفته شده اند.

انحرافات نشان داده شده، به کسری مالی ۹/۱ درصدی تولید ناخالص داخلی تعهد شده برای سال ۲۰۲۳ توسط دولت آلبرتو فرناندز (رئیس جمهور قبلی آرژانتین) اشاره دارد که در نهایت با نتیجه منفی ۷/۲ درصد بسته شد. به این موارد تعهد بانک مرکزی برای احیای ذخایر اضافه شد که آن هم اتفاق نیافتاد، زیرا این سازمان به دلیل تاثیر خشکسالی بر صادرات بخش کشاورزی، حدود ۱۰ میلیارد دلار ضرر کرد.

با وجود این، توافق با مدیریت جدید صورت گرفت. جولی کوزاک سخنگوی صندوق بین‌المللی پول از طریق یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد که آرژانتین شروع به اعمال «یک طرح تعدیل بلندپروازانه» کرده و این سازمان مطمئن است که دولت خاویر میلی به حمایت سیاسی خود ادامه خواهد داد. 

نیکلاس پوسه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دوشنبه شب با هدف تقویت روابط با این کشور به واشنگتن سفر کرد . دستور کار او شامل دیدار با معاون رئیس صندوق بین المللی پول «گیتا گوپینات»، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده «مایکل کاپلان» و معاون وزیر خارجه »جی شامباو» است.