به گزارش اکوایران، نیروهای روسی به کسب دستاوردهای کوچک اما سریع در خارج از شهر آودیوکا در شرق اوکراین ادامه می‌دهند، که تا حدی به کاهش مهمات اوکراین و کاهش کمک‌های غرب نسبت داده می‌شود.

اما دلیل دیگری هم وجود دارد که نیروهای کرملین در حال پیشروی در منطقه هستند: ضعف دفاعی اوکراین.

بر اساس بررسی نیویورک‌تایمز از تصاویر پلنت‌لبز، یک شرکت ماهواره‌های تجاری، منطقه غرب آودیوکا که اوکراین در تلاش است از آن دفاع کند دارای خطوطی از سنگرهای پراکنده و ابتدایی است. این خطوط سنگر فاقد بسیاری از استحکامات اضافی است که می‌تواند به کند کردن حرکت تانک‌های روسی و دفاع از جاده های اصلی و مناطق مهم کمک کند.

آودیوکا در نه ماه گذشته به محل یک رویارویی شدید تبدیل شد که به یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ تبدیل شد. هنگامی که روسیه شهر را در 17 فوریه تصرف کرد -اولین دستاورد بزرگ خود از ماه مه گذشته- ارتش اوکراین ادعا کرد که خطوط دفاعی خارج از شهر را ایمن کرده است.

اما نیروهای روسی در مدت یک هفته سه روستا را در غرب آودیوکا به تصرف خود درآورده‌اند و در تلاش برای تصرف حداقل یک روستای دیگر هستند.

مقامات آمریکایی به طور خصوصی گفتند که نگران این است که اوکراین خطوط دفاعی خود را با سرعت لازم یا به اندازه کافی تقویت نکرده باشد و ممکن است اکنون که یگان‌های روسی به آرامی اما پیوسته فراتر از آودیوکا پیشروی می کنند با عواقب آن مواجه شود.

Capture1

فرماندهان اوکراینی زمان کافی برای آماده سازی دفاع در خارج از آودیوکا داشته اند. این منطقه از سال 2014 مورد حمله قرار بوده است و اوکراین از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود را از دو سال پیش آغاز کرد، کنترل ضعیفی بر آن داشت.

اما پدافند اوکراینی در خارج از آودیوکا، استحکامات خاکی ابتدایی را نشان می‌دهد، اغلب با یک سنگر ارتباطی برای نیروهای پیاده نظام برای رسیدن به مواضع شلیک نزدیک به دشمن، اما چیز دیگری دیده نمی‌شود.

دفاع قوی‌تر روسیه

فقدان استحکامات مستحکم اوکراینی در این منطقه در مقایسه با دفاع قدرتمند روسیه آشکار می‌شود که در تابستان گذشته در جریان ضدحمله اوکراینی که در نهایت با شکست مواجه شد، پیشروی های کیف را خنثی کرد.

استحکامات روسیه در خارج از روستای ورباو، که اوکراین تلاش کرد آن‌ها را در پاییز امسال بازپس گیرد، تصویر بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد.

بر خلاف روستاهای سنگربندی نشده‌ خارج از آودیوکا که نیروهای روسی در تلاش برای تصرف آن‌ها هستند، ورباو دارای چندین حلقه متحدالمرکز از استحکامات است. آن‌ها با یک سنگر پهن برای به دام انداختن تانک‌ها و خودروهای زرهی در حال پیشروی شروع می‌شوند، و به دنبال آن شبکه‌ای از موانع سیمانی به نام دندان‌های اژدها - که برای توقف وسایل نقلیه نیز استفاده می‌شود - و در نهایت، یک سنگر گسترده برای پیاده نظام.

Capture2

تصاویر ماهواره‌ای از فوریه، دفاع چندلایه روسیه را در غرب ورباو نشان می‌دهد

«یک گزینه بسیار پرهزینه»

دلایل احتمالی زیادی برای این فقدان دفاعی آشکار اوکراین وجود دارد.

مقامات آمریکایی و کارشناسان نظامی گفتند که مقامات اوکراینی ممکن است بیش از حد بر عملیات تهاجمی در سال گذشته متمرکز شده باشند و منابع لازم را برای ساختن انواع سنگرها و تله‌های تانک متعددی که مهندسان روسی از اواخر سال 2022 در جنوب این کشور ساخته‌اند، اختصاص نداده باشند.

مقامات آمریکایی گفتند که ممکن است یک عنصر روانی نیز وجود داشته باشد. اگر نیروهای اوکراینی مناطق خاصی را برای خنثی کردن پیشروی‌های روسیه به شدت مین‌گذاری می‌کردند، این یک تصدیق ضمنی بود مبنی بر این که بعید است در آینده در همان منطقه عملیات تهاجمی انجام دهند.

در حالی که مسکو بیش از شش ماه قبل از حمله متقابل کیف، ساخت خطوط دفاعی را در جنوب آغاز کرد، به نظر می‌رسد که اوکراین طرح‌هایش برای ساخت استحکامات جدید را از سه ماه پیش آغاز کرده بود.

مقامات گفتند که مسئولیت ساخت اولین خط دفاعی بر عهده واحدهای نظامی مستقر در منطقه خواهد بود، در حالی که خطوط دفاعی بعدی توسط مقامات غیرنظامی و با کمک پیمانکاران خصوصی ساخته خواهد شد. دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفت که حدود 30 میلیارد گریونا اوکراین، حدود 800 میلیون دلار، برای استحکامات در سال جاری اختصاص یافته است.

Capture3

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در جریان بازدید از نزدیک خط مقدم در اواخر نوامبر، با اشاره به «نیاز به تقویت و تسریع ساخت سازه‌ها» گفت: مناطق در شرق دونتسک، جایی که آودیوکا در آن قرار دارد، «بیشترین توجه را دریافت خواهند کرد.»

اما این طور که محتوای تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، که «هیچ چیز قابل توجهی» از زمان دیدار آقای زلنسکی رخ نداده است.

در خارج از آودیوکا، مواضع جدیدی در حال آماده شدن هستند، اما هنوز یک خط دفاعی قدرتمند را تشکیل نمی‌دهند و از نظر مقیاس با استحکامات روسیه در جنوب قابل مقایسه نیستند.

مقامات اوکراینی گفته اند که فاقد افرادی هستند که بتوانند کار ساخت و ساز را انجام دهند. در اواسط ژانویه، مقامات محلی در غرب منطقه ایوانو-فرانکیفسک گفتند که به دنبال 300 کارگر برای کمک به ساخت استحکامات در منطقه دونتسک هستند.

تأخیر در ساخت استحکامات به این معنی است که نیروهای اوکراینی ممکن است در حال حاضر برای تقویت خطوط دفاعی خود تنها رها شوند، در حالی که زیر آتش ارتش روسیه هستند، چیزی که کار را به طور تصاعدی دشوارتر می‌کند.