به گزارش اکوایران، وزیر اسرائیلی در کاخ سفید با انتقادات تند درباره غزه و استراتژی جنگی این رژیم مواجه شد.

به نوشته باراک راوید، خبرنگار آکسیوس، سه مقام اسرائیلی و آمریکایی گفتند، بنی گانتز، وزیر عضو کابینه جنگ اسرائیل روز دوشنبه در دیدار با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، با انتقادات شدید و پرسش‌های سخت در مورد بحران انسانی وخیم غزه و استراتژی جنگی اسرائیل مواجه شده است.

 یک مقام آمریکایی به راوید گفته گانتز، که یکی از اعضای [به ظاهر] میانه‌روتر کابینه جنگی اسرائیل به حساب می‌آید، بسیاری از سرخوردگی‌های کاخ سفید نسبت به کابینه اسرائیل را مشاهده کرد.

پیام‌های قوی‌ای که گانتز در خلوت دریافت کرد و با انتقاد شدیدتر عمومی دولت بایدن در 48 ساعت گذشته همراه شده، نشان می‌دهد که کاخ سفید صبر خود را از دست داده و در حال افزایش فشار بر دولت اسرائیل است.

بازدید گانتز از کاخ سفید خشم نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را برانگیخته و به سفارت اسرائیل در واشنگتن دستور داده که در این دیدار شرکت نکند و به هیچ وجه به گانتز کمک نکند. گانتز رقیب سیاسی نتانیاهو است که در اسراییل تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد، چرا که درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام افزایش یافته است.

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند فاجعه کاروان کمک‌رسانی در غزه در پنجشنبه گذشته که طی آن بیش از 100 فلسطینی کشته شدند، نقطه عطفی برای دولت بایدن بود. مقامات آمریکایی آن را رویدادی می‌دانستند که آینه تمام نمای شکست‌ سیاست‌های اسرائیل در غزه محسوب می‌شد و از بی‌تفاوتی طرف اسرائیلی درباره آنچه اتفاق افتاد شگفت‌زده شدند.

کمک بشردوستانه غزه رفح

بایدن جمعه گذشته تصمیم گرفت کمک‌های هوایی آمریکا به غزه را همراه با بیانیه‌ای قوی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا آغاز کند که گفت اسرائیل باید کمک‌های بیشتر به غزه را تسهیل کند. او گفت: «بدون بهانه».

روز یکشنبه، هریس از سخنرانی خود در مکان نمادین سلما در آلاباما استفاده کرد تا تاکید کند که «مردم در غزه از گرسنگی می‌میرند». او وضعیت آنجا را «فاجعه انسانی» خواند و پیام «بدون بهانه» بایدن به اسرائیل را تکرار کرد. سازمان ملل متحد هشدار داده که اگر چیزی تغییر نکند، قحطی در غزه تقریباً اجتناب ناپذیر است.

کمی قبل از ورود گانتز به کاخ سفید در روز دوشنبه، بایدن در توییتی نوشت: «هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. کمک‌هایی که به غزه سرازیر می شود به اندازه کافی نیست». تقریباً در همان زمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با وزیر مورد اعتماد نتانیاهو، ران درمر، در مورد این موضوع تماس گرفت. در اقدامی غیرعادی، وزارت امور خارجه اندکی پس از آن این تماس را علنی کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: «بلینکن به درمر فشار آورد که باید اقدامات بیش‌تری برای رساندن کمک‌ها به غزه انجام شود، تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها به غزه ادامه می‌یابد، و اطمینان حاصل شود که پس از رسیدن کمک‌ها به غزه، می‌تواند به دست کسانی که به آن نیاز دارند، برسد». 

یک مقام ارشد اسرائیلی به راوید گفته که پس از دیدارهایی که گانتز در روز یکشنبه پیش از دیدار با مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه داشت، وزیر اسرائیل متوجه شد که کابینه اسرائیل در مورد اینکه چگونه ایالات متحده مسئولیت اسرائیل را در قبال بحران انسانی در غزه می‌بیند، «در جهل عمیقی" قرار گرفته است.

گانتز سه ساعت را در کاخ سفید گذراند. مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که هریس و سالیوان هر دو به گانتز در مورد وضعیت بشردوستانه فشار آوردند و گفتند که غزه «نیازمند انبوه کمک‌ها» است و این مسئولیت اسرائیل است که راه‌حل‌هایی را بیابد که به آن اجازه وقوع دهد. این مقام اسرائیلی گفت که هریس به گانتز گفت که دولت آمریکا می‌خواهد به حمایت از اسرائیل ادامه دهد، اما اسرائیل باید سهم خود را انجام دهد. این مقام اسرائیلی گفت: «معاون رئیس‌جمهور گفته به ما کمک کنید تا به شما کمک کنیم». 

این مقام گفت که گانتز نه تنها از شدت انتقادها در مورد بحران انسانی، بلکه از اینکه اسرائیل و ایالات متحده در مورد عملیات احتمالی در رفح چقدر از هم فاصله دارند، شگفت‌زده شده است. دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که هریس و سالیوان از گانتز پرسیدند که اسرائیل قصد دارد بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی را که در رفح هستند به کجا منتقل کند».  یک مقام ارشد اسرائیلی به راوید گفته گانتز سعی کرد به هریس و سالیوان اطمینان دهد که اسرائیل بدون تخلیه غیرنظامیان به رفح حمله نمی‌کند  و تاکید کرد که اسرائیل راه‌هایی برای انجام این کار دارد، اما همچنین متوجه شد که کاخ سفید با توجه به سوابق قبلی، به تضمین‌های نتانیاهو در مورد این موضوع اعتمادی ندارد.

پیام بدبینانه دیگری که گانتز در کاخ سفید دریافت کرد این بود که تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد و تا زمانی که کابینه اسرائیل تمایلی به ترسیم مسیری برای تشکیل کشور فلسطین نداشته باشد، شانس دستیابی به یک توافق بزرگ با عربستان سعودی که شامل عادی‌سازی با اسرائیل است، بسیار اندک است. این مقام ارشد اسرائیلی گفت که نتیجه‌گیری گانتز این است که  سفر او به واشنگتن دو ماه دیر انجام شده است.