به گزارش اکوایران، بنی گانتز، رقیب سیاسی اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزیر کابینه او در زمان جنگ، به واسطه هراس از در هم شکسته شده روابط کاخ سفید و اسرائیل بر سر جنگ غزه، به واشنگتن سفر کرد.ناظران می گویند، وقتی گانتز نتانیاهو را در جریان این سفر قرار داد، نخست وزیر عصبانی شد.نتانیاهو به گانتز گفت: «در این سرزمین فقط یک نخست وزیر وجود دارد». این رخداد که توسط مقامات اسرائیلی بازگو می‌شود، منعکس‌کننده تنش‌های جدی بین رهبران اسرائیل در میانه جنگ است، زیرا آنها برای نفوذ سیاسی تلاش می‌کنند و اختلافات بر سر چگونگی به راه انداختن جنگ و حصول توافق برای آزادی گروگان‌ها افزایش یافته است. این اختلاف ها همچنین در بحبوحه فشار فزاینده بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در غزه و افزایش ناامیدی از رهبری نتانیاهو اوج گرفته است.

وقتی شکاف ها عریان شد

به نوشته اقتصادنیوز، سفر گانتز به واشنگتن چند روز پس از آن صورت گرفت که سومین عضو کابینه زمان جنگ، یوآو گالانت، وزیر دفاع از کابینه خواست پیش نویس قانونی را در باب سربازی حریدی‌ها تصویب کند، قانونی که براساس آن معافیت‌های سربازی این یهودیان تندرو لغو می‌شود. این مساله نگرانی‌هایی را در خصوص فروپاشی ائتلاف حاکم ایجاد کرد. بالاخص آن که ائتلاف نتانیاهو متکی بر دو حزب سیاسی افراطی ارتدوکس است.گانتز، رهبر حزب راست میانه وحدت ملی و نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود، رقبای دیرینه ای هستند که پس از حمله 7 اکتبر حماس، اختلافات خود را کنار گذاشتند. این دو هم صدا با گالانت کابینه جنگی اضطراری را تعریف کرده که مسئول تمام تصمیمات سیاسی دوران جنگ است.

وال استریت ژورنال نوشته، این سه مرد تیمی متشکل از رقبا هستند که هرکدام راوی داستان تلخ خود از برخوردها و نارضایتی ها علیه یکدیگر هستند و هرکدام جاه‌طلبی‌های سیاسی خود را دارند، اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که گانتز احتمالا در صورت برگزاری انتخابات امروز، نتانیاهو را شکست خواهد داد. شراکت آنها به شکلی است که خودی ها می گویند که این دو عموماً به طور حرفه ای با هم کار کرده اند، اما با طولانی شدن جنگ، شکاف ها بیشتر عریان شد.گانتز در مورد تمایل خود برای خلع قدرت نتانیاهو، حتی از داخل کابینه، آشکارا صحبت کرده است. گانتز در اواخر دسامبر درباره نتانیاهو گفت: «در پایان یا پس از پایان کار کابینه اضطراری، ما رقبای سیاسی خواهیم بود». اما، او گفت، نتانیاهو "هرگز دشمن من نبود."

F231216NRF61

سیگنال واشنگتن برای «بی بی»

گانتز از آغاز جنگ با رهبران کابینه اسرائیل و دیگر مقامات خارجی دیدارهایی داشته و به عنوان یک منبع قدرت جداگانه در کابینه فراتر از نتانیاهو عمل کرده است. به گفته مقامات اسرائیلی، این اولین باری است که گانتز بدون هماهنگی با نتانیاهو جلساتی در سطح بالا را برنامه ریزی کرده است.گانتز روز دوشنبه با کامالاهریس و دیگر مقامات ارشد دولت بایدن دیدار کرد و روز سه شنبه با بلینکن.بر اساس بیانیه‌های کاخ سفید و دفتر گانتز، دو طرف درباره راه‌های بهبود وضعیت بشردوستانه در غزه و چگونگی گسترش تلاش‌های عادی‌سازی بین اسرائیل و منطقه گفتگو کردند. آنها همچنین در مورد نیاز به حذف حماس از قدرت و نیاز اسرائیل به ایجاد یک طرح بشردوستانه معتبر قبل از عملیات نظامی بزرگ در شهر رفح، جایی که بیش از یک میلیون غزه در حال حاضر در آن پناه گرفته اند، بحث کردند.

آرون دیوید میلر، یکی از همکاران ارشد در کاخ سفید و فعال در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و مذاکره‌کننده سابق آمریکا در خاورمیانه در این باره به وال استریت ژورنال گفت: «دولت آمریکا با دعوت از بنی گانتز به کاخ سفید، سیگنالی غیرقابل انکار از نارضایتی برای بنیامین نتانیاهو می فرستد، با این نگرانی که او ممکن است دیگر شریک قابل پیش بینی و قابل اعتماد مورد نیاز ایالات متحده نباشد.» مایکل بیتون، قانونگذار در حزب وحدت ملی گفت که گانتز از رابطه تحقیرآمیز با واشنگتن نگران است. به گفته او تصمیم آمریکا برای ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه در هفته گذشته نشان داد که ایالات متحده و اسرائیل سیاست ها را به درستی هماهنگ نمی کنند.بیتون تاکید داشت: «حل و توسعه روابط با شرکای آمریکایی بسیار ضروری است و حضور گانتز در واشنگتن نشان می دهد که او واقعیت در این باره را پذیرفته است».

im-932933

دو بر سه

اعضای حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تصمیم گانتز برای رفتن به واشنگتن را به عنوان یک اقدام سیاسی جهت تضعیف رهبر اسرائیل در زمان جنگ محکوم کردند. نخست وزیر اسراییل نیز تصمیم گالانت برای دعوت به تهیه پیش نویس سربازی برای مردان افراطی ارتدوکس را به عنوان یک ترفند که می تواند زمینه ساز برگزاری انتخابات شود را به چالش کشید.نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که انتخابات "در طول جنگ به معنای شکست اسرائیل است." او استدلال کرد که این تصمیم گیری اسرائیل را فلج می کند و وحدت ملی را تضعیف. هم گانتز و هم گالانت، ژنرال‌های ارشد سابق، بر سیاست‌هایی فشار می‌آورند که توسط نهادهای امنیتی حمایت می‌شود، اما بسیاری از ائتلاف راست‌گرا و مذهبی نتانیاهو با آن مخالفت می‌کنند. این دو به طور علنی نتانیاهو را تحت فشار قرار داده اند تا طرحی را ارائه کند که چه کسی باید غزه را پس از جنگ اداره کند، در چنین شرایطی گانتز به گالانت پیوسته تا نخست وزیر را وادار کند تا سربازی مردان افراطی را بپذیرد.

هر دو موضوعاتی هستند که می توانند ائتلاف نخست وزیر را از بین ببرند. ائتلاف نتانیاهو، راست‌گراترین، مذهبی‌ترین و ‌ناسیونالیست‌ترین ائتلاف در تاریخ این بازیگر، شامل قانون‌گذارانی می‌شود که طرح‌های ایالات متحده برای تشکیل تشکیلات خودگردان فلسطینی اصلاح‌شده برای تصاحب نوار غزه را به شدت رد می‌کنند. در مقابل برخی از وزرای ائتلاف او بر اسکان مجدد اسرائیل در غزه فشار می آورند، اقدامی که ایالات متحده به شدت با آن مخالف است. نتانیاهو می‌گوید که از اسرائیل می‌خواهد که کنترل امنیتی نامحدود غزه و را حفظ کند.نتانیاهو همچنین به دو حزب سیاسی افراطی ارتدوکس متکی است که در صورت تصویب لایحه مرتبط با سربازی اجباری مردان افراطی ارتدوکس ممکن است او را کنار بگذارند؛ رخدادی که زمینه ساز برگزاری انتخابات خواهد شد.گیدئون راحت، استاد سیاست در دانشگاه عبری در شرق بیت المقدس، گفت: «در اینجا راه حل ساده ای وجود ندارد. نتانیاهو واقعا درگیر چالش است». متحدان گانتز و گالانت می گویند که این اختلافات برای سرنگونی ائتلاف طراحی نشده است، بلکه برای این است که نفوذ آنها در کابینه احساس شود. هر دو مرد می خواهند قدرت خود را بر جنگ حفظ کنند. آتش‌بس همچنان مبهم است و اسرائیل همچنان با چشم‌انداز جنگ با حزب‌الله در اواخر امسال روبرو است، دشمنی بسیار قدرتمندتر از حماس.

تنش‌های ایجاد شده بین این سه مرد را می‌توان در رقابت‌های سیاسی تاریخی نیز ردیابی کرد. گالانت سال گذشته پس از آنکه نتانیاهو خواستار توقف اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده بود؛ اصلاحاتی که اعتراضات گسترده ای را در سراسر کشور برانگیخت، توسط نتانیاهو از سمت وزیر دفاع برکنار شد. نتانیاهو پس از مخالفت های گسترده مجبور به عقب نشینی شد.گانتز اولین وزیر اسرائیلی نیست که سفرهای خود را به کاخ سفید آغاز می کند. مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آن زمان، گفت که ایهود باراک، وزیر دفاع سابق، زمانی که در کابینه قبلی نتانیاهو خدمت می کرد، اغلب به واشنگتن سفر می کرد. اورن گفت که چنین رقابتی در داخل کابینه یکی از ویژگی های سیاست اسرائیل است.