به گزارش اکوایران، فرانسه و مولداوی قراردادهای همکاری دفاعی و اقتصادی را به عنوان بخشی از تلاش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای حمایت کشورهای غربی از اوکراین و آسیب‌پذیرترین همسایگانش در برابر تهاجم روسیه امضا کردند.

به نوشته فایننشال تایمز، این توافقات دوجانبه که روز پنجشنبه امضا شد، یک هفته پس از درخواست کمک منطقه جدایی‌طلب طرفدار روسیه ترانسنیستریا از مسکو برای جدایی از مولداوی صورت گرفت. این درخواست شبیه درخواست جدایی‌طلبان منطقه شرقی دونباس اوکراین در آغاز درگیری سال ۲۰۱۴ است. در روزهای اخیر، مقامات روس رهبری طرفدار اروپا در مولداوی را با رهبری اوکراین مقایسه کرده‌اند.

جنگ اوکراین تأثیرات منفی شدیدی بر مولداوی داشته است. مولداوی کشوری کوچک و محصور در خشکی است که با اوکراین و رومانی هم مرز بوده و از زمان درگیری جدایی‌طلبانه دهه ۱۹۹۰، روابط پرتنشی با مسکو تجربه کرده است. حمله تمام‌عیار روسیه به همسایه مولداوی روند غربگرایی این کشور را سرعت بخشید و در ژوئن ۲۰۲۲، در کنار اوکراین به مولداوی نیز وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا اعطا شد.

روز پنجشنبه مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی در پاریس گفت: «امروز خط مقدم نبرد برای اروپا، برای هر آنچه برای ما عزیز بوده و از آن دفاع می‌کنیم، اوکراین است. امنیت مشترک ما در خطر است. اگر متجاوز متوقف نشود، به پیشروی ادامه خواهد داد و خط مقدم به ما نزدیک‌تر می‌شود. به شما نزدیک‌تر می‌شود».

ماکرون قول داد که فرانسه از «استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی» مولداوی «حمایت راسخ» به عمل آورد.

توافق دفاعی شامل اختصاص یک نماینده نظامی فرانسه برای مولداوی و همچنین برنامه‌های آموزشی و تأمین تسلیحاتی می‌شود. پاریس همچنین متعهد شده در پروژه‌های انرژی، منابع طبیعی و حمل‌ونقل ریلی مولداوی سرمایه‌گذاری کند.

اقدام ماکرون برای برقراری ارتباط با مولداوی پس از اظهارات ماه گذشته او مبنی بر منتفی‌نبودن استقرار نیروهای غربی در اوکراین صورت گرفت؛ اظهاراتی که منجر به واکنش تند متحدان ناتویی او شد.

با این حال، رئیس‌جمهور فرانسه به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای تقویت حمایت از اوکراین ادامه داده است. او در جریان سفر روز سه‌شنبه به پراگ گفت که پاریس به ابتکار عمل جمهوری چک برای خرید مهمات تکمیلی برای کیف از کشورهای غیراروپایی ملحق خواهد شد. پتر پاول، رئیس‌جمهور چک گفت: «یک مأموریت آموزشی ناتو در اوکراین به هیچ‌وجه نقض قوانین بین‌المللی محسوب نمی‌شود».

نیکو پوپ اسکول، وزیر خارجه سابق مولداوی گفت: «مذاکرات مولداوی برای توافق دوجانبه با فرانسه در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، اما تکمیل آن را باید در چهارچوب «نقش رهبری فرانسه در نیاز به افزایش حمایت از اوکراین» در نظر گرفت. مولداوی نیز بخشی از آن تلاش است».

مولداوی کشوری بی‌طرف است و توانایی آن برای تقویت ارتش با منابع مالی بسیار محدودی روبه‌روست. در ماه دسامبر، این کشور قراردادی با فرانسه جهت خرید یک سیستم راداری منعقد کرد. همچنین در سال گذشته، مولداوی بودجه دفاعی خود را با ۷۰ درصد افزایش، به ۸۵ میلیون یورو رساند و از تسهیلات صلح اروپا، یک برنامه کمک مالی اتحادیه اروپا نیز ۴۰ میلیون یورو دریافت کرد.

زیگفرید مورشان، قانون‌گذار رومانیایی که ریاست هیئت نمایندگی پارلمان اروپا برای مولداوی را بر عهده دارد، گفت: «حمایت بیشتر فرانسه از مولداوی به ما نشان می‌دهد که اروپا سرانجام متوجه شده تنها در صورتی می‌توانیم در امنیت باشیم که همسایگانمان در امنیت باشند».

او گفت درخواست کمک ترانسنیستریا از مسکو یادآور این بوده که در صورت پیروزی روسیه در اوکراین چه اتفاقی ممکن است بیفتد. اما او افزود: «تا زمانی که اوکراین نیروهای روس را از ترانسنیستریا دور نگه دارد، وضعیت باثبات‌تر از آن چیزی است که ما دوست داریم باور کنیم».

پس از درخواست ترانسنیستریا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که مولداوی در خطر «دنبال‌کردن گام‌های رژیم کیف» است. او دولت این کشور را به «منع هر چیز روسی» و اعمال «فشار اقتصادی جدی» بر ترانسنیستریا متهم کرد.

ترانسنیستریا جمعیتی کمتر از نیم میلیون نفر دارد که حدود ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها روس هستند. مسکو پس از آنکه شورشیان مورد حمایتش در اوایل دهه ۱۹۹۰ و پس از یک جنگ جدایی‌طلبانه استقلال خود را از کیشیناو (پایتخت مولداوی) اعلام کردند، یک پایگاه نظامی با حدود ۱۳۰۰ سرباز در این منطقه حفظ کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در روز سه‌شنبه جداگانه با اوگنیا گوتسول، فرماندار گاگائوزیا، یک منطقه طرفدار روسیه دیگر در جنوب مولداوی دیدار کرد تا گله‌های او درباره دولت کیشیناو را بشنود.

تنها در صورتی نیروهای روس می‌توانند کنترل ترانسنیستریا را به دست آورند که بندر اودسا و قلمرو اطراف آن را اشغال کنند.