به گزارش اکوایران، وزیر خارجه لهستان می‌گوید حضور نیروهای ناتو در اوکراین «غیر قابل تصور» نیست و از رئیس جمهور فرانسه به خاطر رد نکردن این ایده قدردانی کرد.

به نوشته اسوشیتدپرس، رادک سیکورسکی این اظهارات را در جریان بحث و گفتگو به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد عضویت لهستان در ناتو در پارلمان لهستان در روز جمعه انجام داد و وزارت امور خارجه این اظهارات را بعداً به زبان انگلیسی توییت کرد.

ماه گذشته، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که امکان اعزام نیروهای غربی به اوکراین را نمی‌توان رد کرد، اظهاراتی که اعتراض رهبران دیگر را برانگیخت.

مقامات فرانسوی بعداً برای شفاف‌سازی اظهارات ماکرون و کاهش واکنش‌ها تلاش کردند و در عین حال بر لزوم ارسال سیگنال واضح به روسیه مبنی بر اینکه نمی‌تواند در جنگ خود در اوکراین پیروز شود، اصرار داشتند.

کرملین هشدار داده است که در صورت اعزام نیروهای نظامی ناتو به اوکراین، درگیری مستقیم بین این ائتلاف و روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که چنین اقدامی خطر یک درگیری هسته‌ای جهانی را به همراه خواهد داشت.

دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان، از جمله رهبران اروپایی بود که پس از اظهارات مکرون، اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد و گفت: لهستان قصد ندارد نیروهای خود را به خاک اوکراین بفرستد.

سیکورسکی از برنامه‌ای برای اعزام نیروهای لهستانی به اوکراین صحبت نکرد، بلکه لحن متفاوتی داشت.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، وی گفت: حضور نیروهای ناتو در اوکراین غیرقابل تصور نیست. او گفت که از ابتکار ماکرون قدردانی می‌کند «زیرا موضوع ترس پوتین است، نه ترس ما از پوتین».

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان و نخست وزیر، تاسک سه شنبه آینده برای دیدار در کاخ سفید به واشنگتن سفر خواهند کرد. لهستانی‌ها امیدوارند که ایالات متحده را تشویق کنند تا کار بیشتری برای کمک به اوکراین انجام دهد.

لهستان یکی از اعضای ناتو در امتداد جناح شرقی ائتلاف است و در مرز شرقی خود با اوکراین هم مرز است. این کشور در گذشته تحت کنترل روسیه بوده است و این نگرانی در آن‌جا وجود دارد که در صورت پیروزی روسیه در اوکراین، ممکن است کشورهای دیگر در منطقه‌ای که مسکو آن را حوزه منافع خود می‌داند، هدف قرار دهد.