به گزارش اکوایران، پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ای گفته است که اوکراین باید شجاعت بالا بردن «پرچم سفید» را داشته باشد و برای پایان دادن به جنگ با روسیه که دو سال پیش پس از تهاجم همه جانبه مسکو به این کشور آغاز شد و منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر شد، مذاکره کند.

پاپ فرانسیس نظرات خود را در مصاحبه‌ای که ماه گذشته با شبکه تلویزیونی آر اس ای سوئیس ضبط شده بود بیان کرده است. روز جمعه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز آمادگی خود را برای میزبانی نشست میان اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ، بیان کرد.

به گزارش رویترز، اردوغان این پیشنهاد جدید را پس از دیدار با همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی در استانبول ارائه کرد. زلنسکی گفته است در حالی که خواهان صلح است، هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد.

طرح صلح خود رهبر اوکراین شامل خروج نیروهای روسیه از سراسر اوکراین و احیای مرزهای دولتی آن است. کرملین شرکت در مذاکرات صلح را با شرایط تعیین شده توسط کیف رد کرده است.

در این مصاحبه از پاپ فرانسیس خواسته شد که موضع خود را در مورد بحث بین کسانی که می‌گویند اوکراین باید تسلیم شود زیرا نتوانسته است نیروهای روسی را دفع کند و کسانی که می‌گویند انجام این کار اقدامات شدیدتر طرف روسی را مشروعیت می‌بخشد، اعلام کند. مصاحبه کننده در سوال از عبارت «پرچم سفید» استفاده کرد.

بر اساس متن پیش‌نویس مصاحبه و ویدئویی که روز شنبه در اختیار رویترز قرار گرفت، پاپ فرانسیس گفت: «این یک تفسیر است، درست است». او گفت: «اما من فکر می‌کنم طرف قوی‌تر کسی است که به اوضاع نگاه می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت بالا بردن پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند». فرانسیس گفت: «کلمه مذاکره کلمه شجاعانه‌ای است. زمانی که می‌بینید شکست خورده‌اید، اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید.»

این اولین باری است که پاپ فرانسیس از عباراتی مانند «پرچم سفید» یا «شکست خورده» در بحث درباره جنگ اوکراین استفاده می‌کند، اگرچه او در گذشته هم در مورد نیاز به مذاکره صحبت کرده است.

ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان، در بیانیه‌ای گفت که پاپ اصطلاح «پرچم سفید» را که مصاحبه‌کننده به زبان می‌آورد استفاده کرده و آن را «برای نشان دادن توقف خصومت‌ها (و) آتش‌بسی که با شجاعت مذاکرات حاصل می‌شود، به کار برده است.»

سال گذشته پاپ 87 ساله یک فرستاده صلح به نام کاردینال ایتالیایی ماتئو زوپی را به کیف، مسکو و واشنگتن فرستاد تا با رهبران این کشورها گفتگو کند.

فرانسیس در مورد مذاکره گفت: «کسی ممکن است احساس شرم کند، اما جنگ با چند کشته به پایان خواهد رسید؟ (باید) به موقع مذاکره کرد، کشوری را پیدا کرد که بتواند میانجی باشد.»

پاپ فرانسیس گفت: «از مذاکره خجالت نکشید، قبل از اینکه اوضاع بدتر شود». فرانسیس در پاسخ به این سوال که آیا او مایل به میانجیگری است، گفت: «من اینجا هستم.»

فرانسیس در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره جنگ اسرائیل و حماس گفت: «مذاکره هرگز به معنای تسلیم نیست.»

ماه گذشته زلنسکی گفت که 31000 سرباز اوکراینی و ده‌ها هزار غیر نظامی از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022 در این کشور کشته شده‌اند.