به گزارش اکوایران، در گزارشی که روز دوشنبه همزمان با شهادت روسای سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در کنگره منتشر شد،  این سازمان‌ها اعلام کردند که کشور با «نظم جهانی شکننده» مواجه است که به دلیل رقابت قدرت‌های بزرگ، چالش‌های فراملی و درگیری‌های منطقه‌ای تحت فشار قرار گرفته است.

به گفته رویترز، سازمان‌های اطلاعاتی در گزارش سالانه 2024 خود اعلام کردند: «چین جاه‌طلب اما مضطرب، روسیه متخاصم، برخی از قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران و بازیگران غیردولتی توانمندتر قوانین دیرینه نظام بین‌الملل و همچنین برتری ایالات متحده در آن را به چالش می‌کشند.»

این گزارش تا حد زیادی بر تهدیدات چین و روسیه، بزرگترین رقبای ایالات متحده، بیش از دو سال پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، و همچنین به خطرات درگیری گسترده‌تر مربوط به عملیات اسرائیل علیه حماس در غزه از زمان حملات 7 اکتبر متمرکز بود.

در این گزارش آمده است که چین با حمایت از پایگاه صنعتی روسیه، همزمان با آغاز جنگ در اوکراین، به روسیه کمک‌های اقتصادی و امنیتی می‌کند. این گزارش همچنین هشدار داد که چین می‌تواند از تکنولوژی برای تأثیرگذاری بر انتخابات امسال ایالات متحده استفاده کند.

در این گزارش آمده است: «چین ممکن است تلاش کند تا در سطوحی بر انتخابات ایالات متحده در سال 2024 تأثیر بگذارد، زیرا می‌خواهد منتقدان خود را از بازی خارج کند و شکاف‌های اجتماعی ایالات متحده را بزرگ‌تر کند.»

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در شهادت خود در کمیته اطلاعات سنا از قانونگذاران خواست تا کمک نظامی بیشتری به اوکراین را تایید کنند. او گفت که تصور اینکه چگونه اوکراین می‌تواند سرزمین‌هایی را که از روسیه پس گرفته است بدون کمک بیشتر واشنگتن حفظ کند، سخت است.

در گزارش اشاره شده است که تجارت بین چین و روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین افزایش یافته است و صادرات کالاهای چینی با استفاده نظامی بالقوه از سال 2022 بیش از سه برابر شده است.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، از متحدان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق، تاکنون از به رای گذاشتن لایحه‌ای که 60 میلیارد دلار کمک بیشتر برای اوکراین تامین می‌کند، خودداری کرده است. این مصوبه به تصویب سنا رسیده است.

پیوندهای جهانی، خطرات جهانی

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، مانند هاینس، گفت که ادامه حمایت از اوکراین پیامی را به چین درباره تجاوز به تایوان یا دریای چین جنوبی ارسال می‌کند.

برنز گفت: «ارزیابی ما این است که (رهبر چین) شی جین پینگ با اتفاقی که رخ داد هوشیار شد. او انتظار نداشت که اوکراین با شجاعت و سرسختی که اوکراینی‌ها نشان دادند، مقاومت کند.»

هاینس ابراز نگرانی کرد که درگیری در غزه بین اسرائیل و حماس می‌تواند ناامنی جهانی را گسترش دهد. او گفت: «بحران غزه نمونه بارز این است که چگونه تحولات منطقه‌ای دارای پتانسیل پیامدهای گسترده‌تر و حتی جهانی است.»

او به حملات در دریای سرخ اشاره کرد و گفت که گروه‌های شبه‌نظامی القاعده و داعش «با الهام از حماس» به حامیان خود دستور داده‌اند تا علیه منافع اسرائیل و ایالات متحده حملاتی انجام دهند.

پس از اینکه یک معترض جلسه استماع را با فریادهایی در مورد لزوم حفاظت از غیرنظامیان در غزه قطع کرد، از برنز در مورد کودکان در این منطقه فلسطینی پرسیده شد.او گفت: «واقعیت این است که کودکانی هستند که از گرسنگی می‌میرند. آنها در نتیجه این واقعیت که کمک‌های بشردوستانه به آنها نمی‌رسد، دچار سوءتغذیه شده‌اند. توزیع موثر کمک‌های بشردوستانه بسیار دشوار است مگر اینکه آتش‌بس داشته باشید.»

کریستوفر رای، مدیر اف بی آی، با اشاره به افزایش تهدیداتی که آمریکایی‌ها از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، با آن مواجه بوده‌اند از پیامدهای تروریسم ناشی از هدف قرار دادن نقاط آسیب پذیر در مرز ابراز نگرانی کرد. او گفت: «تهدید به سطح کاملاً جدیدی رفته است.»