به گزارش اکوایران، کرملین روز دوشنبه گفت که درخواست پاپ فرانسیس برای گفتگو در راستای پایان دادن به جنگ اوکراین «کاملا قابل درک است» اما دبیر کل ناتو گفت اکنون زمان صحبت درباره «تسلیم شدن» نیست.

پس از سخنان پاپ، وزارت امور خارجه اوکراین سفیر واتیکان را احضار کرد تا «ناامیدی» خود را از اظهارات پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ای که ماه گذشته ضبط شد مبنی بر اینکه اوکراین باید «شجاعت بالا بردن پرچم سفید» را برای مذاکره برای پایان دادن به جنگ داشته باشد، ابراز کند.

این وزارتخانه گفت که اظهارات پاپ «حق استفاده از زور را قانونی می‌کند و بی‌توجهی بیشتر به هنجارهای حقوق بین الملل را تشویق می‌کند.»

در حالی که غرب با چگونگی حمایت از اوکراین و چشم‌انداز تغییر شدید سیاست ایالات متحده در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر دست و پنجه نرم می‌کند، پوتین اساساً پیشنهاد کرده که میدان نبرد را در خط مقدم فعلی خود متوقف کند، مسئله‌ای که اوکراین آن را رد می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «کاملا قابل درک است که او (پاپ) به طرفداری از مذاکرات صحبت کرد.» او گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها گفته است که روسیه برای گفتگوهای صلح آماده است. پسکوف گفت: «متأسفانه، هم اظهارات پاپ و هم اظهارات مکرر طرف‌های دیگر، از جمله ما، اخیراً با مخالفت‌های شدید مواجه شده است.»

روسیه می‌گوید که نیروهای خود را در فوریه 2022 در یک «عملیات نظامی ویژه» به اوکراین فرستاده است تا امنیت خود را تضمین کند. کیف و غرب اما این حمله را به عنوان یک جنگ استعماری محکوم می‌کنند.

پیشنهادات مسکو برای مذاکره همواره بر این بوده است که کیف سرزمینی را که مسکو تصرف کرده و بخشی از روسیه اعلام کرده است، یعنی بیش از یک ششم اوکراین را واگذار کند.

پسکوف امیدهای غرب برای تحمیل «شکست راهبردی» به روسیه را «عمیق‌ترین تصور غلط» خواند و افزود: «سیر رویدادها، در درجه اول در میدان نبرد، روشن‌ترین گواه این امر است.»

اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «مذاکراتی که اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل و خودمختار حفظ می‌کند، تنها زمانی انجام می‌شود که پوتین متوجه شود در میدان جنگ پیروز نخواهد شد». او در مقر ناتو در بروکسل به رویترز گفت: «اگر ما می‌خواهیم راه‌حلی رایزنی شده، صلح‌آمیز و پایدار داشته باشیم، راه رسیدن به آن ارائه حمایت نظامی از اوکراین است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این بدان معناست که اکنون زمان صحبت درباره بالا بردن پرچم سفید نیست، گفت: «زمان صحبت درباره تسلیم شدن توسط اوکراینی‌ها نیست. این برای اوکراینی‌ها یک تراژدی خواهد بود.» او افزود: «همچنین برای همه ما خطرناک خواهد بود، زیرا در آن صورت درسی که در مسکو گرفته شده این است که وقتی از نیروی نظامی استفاده می‌کنند، وقتی هزاران نفر را می‌کشند، وقتی به کشور دیگری حمله می‌کنند، به آنچه می‌خواهند می‌رسند.»

در همین حال وزارت خارجه اوکراین گفت که به اسقف اعظم ویسوالداس کولبوکاس گفته شده از پاپ «انتظار می‌رود سیگنال‌هایی را به جامعه جهانی درباره لزوم پیوستن فوری به نیروها برای اطمینان از پیروزی خیر بر شر ارسال کند.»

او گفت که اوکراین خواهان صلح است، اما صلحی که منصفانه و مبتنی بر اصول سازمان ملل و طرح صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است.

زلنسکی که در سال 2022 فرمانی مبنی بر رد گفتگو با پوتین امضا کرد، هفته گذشته گفت روسیه به نشست صلحی که قرار است در سوئیس برگزار شود دعوت نخواهد شد.

طرح صلح زلنسکی خواستار خروج نیروهای روسیه، بازگشت به مرزهای اوکراین در سال 1991 و فرایند دادرسی است که روسیه را وادار به پاسخگویی برای اقداماتش کند. روسیه می‌گوید که تحت چنین پیش فرضی نمی‌تواند هیچ مذاکره‌ای انجام دهد.