به گزارش اکوایران، سه مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که انتظار می‌رود دولت بایدن روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه دو پایگاه غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی اعمال کند که به عنوان محلی برای حملات شهرک‌نشینان تندرو اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی استفاده می‌شدند. این اولین بار است که تحریم‌های ایالات متحده علیه کل پایگاه‌ها و نه فقط علیه افراد اعمال می‌شود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سر موضوعات مختلفی از جمله خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها و جنگ در غزه، فشارها را افزایش داده است.

بر اساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد، بین 7 اکتبر تا 31 ژانویه سال جاری نزدیک به 500 حمله از طرف شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها صورت گرفته است.

مقامات آمریکایی گفتند که دور دوم تحریم‌های دولت بایدن برای مقابله با خشونت شهرک‌نشینان شامل تحریم‌هایی علیه سه شهرک‌نشین اسرائیلی نیز می‌شود. یک مقام آمریکایی گفت که تحریم‌ها علیه این دو پایگاه به منظور ارسال این پیام است که ایالات متحده نه تنها افراد، بلکه نهادهایی را نیز هدف قرار می‌دهد که در حمایت لجستیکی و مالی از حملات علیه غیرنظامیان فلسطینی نقش دارند.

تحریم‌ها دارایی‌های این سه شهرک‌نشین و دو پایگاه را که ممکن است در ایالات متحده داشته باشند مسدود می‌کند و آنها را از دریافت ویزا و همچنین استفاده از سیستم مالی ایالات متحده منع می‌کند.

در 1 فوریه، جو بایدن فرمان اجرایی را امضا کرد که به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا تحریم‌های جدیدی را علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی -و احتمالاً سیاستمداران و مقامات دولتی اسرائیلی- که در حملات خشونت‌آمیز علیه فلسطینیان در کرانه باختری دخیل هستند، اعمال کند. این فرمان اجرایی بی‌سابقه مهم‌ترین گامی بود که دولت ایالات متحده در واکنش به خشونت انجام داده بود.

دور اول تحریم‌ها بر اساس فرمان اجرایی جدید شامل چهار شهرک‌نشین اسرائیلی می‌شد که به گفته آمریکا مستقیماً در حملات علیه فلسطینیان در کرانه باختری و اقدامات سیستماتیکی که منجر به آوارگی اجباری جوامع فلسطینی شده بود، دست داشتند.

از آن زمان، انگلیس، فرانسه و کانادا تحریم‌های مشابهی را اعلام کردند.