به گزارش اکوایران، شرکت‌های کشتی‌رانی جهان برای فرار مالیاتی و بهره‌مند شدن از قوانین کار و ایمنی‌های اولیه، کشتی‌های تجاری خود را در کشورهایی مانند پاناما ثبت می‌کنند و با پرچم آن کشور در آب‌های جهان تردد می‌کنند.

به نوشته فرانس24، ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، که به تازگی به پاناما سفر کرده، ادعا کرده: «ایران و بازیگران مرتبط با ایران در اینجا در پاناما در تلاش برای دور زدن تحریم‌ها هستند. آنها در تلاش هستند از ثبت پرچم پاناما سوء استفاده کنند.»

این مقام آمریکایی همچنین گفت که به این کشور سفر کرده تا اطمینان حاصل کند که ثبت امور کشتی‌رانی و حوزه قضایی پاناما توسط نهادهایی که برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تلاش می‌کنند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

به گفته سازمان دریانوردی پاناما، این کشور 8540 کشتی را به ثبت رسانده است که حدود 16 درصد از ناوگان جهانی را شامل می‌شود. واشنگتن مشکوک است که برخی از آنها توسط ایران برای انتقال نفت یا مشتقات آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، ایالات متحده تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال کرده است.

ابرام پیلی ادعا کرد دست‌کم ۶ کشتی با پرچم پاناما از ماه ژانویه سال جاری تاکنون تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده‌اند.

ولادیمیر فرانکو معاون وزیر خارجه پاناما در شبکه اجتماعی ایکس گفت که با پیلی برای گفتگو در مورد «همکاری دریایی» بین دو کشور دیدار کرده است.

پیلی گفت: «ما انتظار داریم که دولت پاناما بر اساس قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود به همکاری با ما ادامه دهد.»