به گزارش اکوایران، روز جمعه رأی دهندگان در روسیه برای برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری سه روزه به پای صندوق‌های رای رفتند، انتخاباتی که پس از سرکوب مخالفان، به طور قطع حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را شش سال دیگر تمدید خواهد کرد.

به نوشته اسوشیتدپرس، این انتخابات در پس زمینه سرکوب رسانه‌های مستقل و گروه‌های برجسته حقوق بشر برگزار می‌شود که آن‌ها را فلج کرده و به پوتین کنترل کامل بر سیستم سیاسی را داده است.

این انتخابات همچنین در حالی صورت می‌گیرد که جنگ مسکو در اوکراین وارد سومین سال خود می‌شود. روسیه در میدان نبرد برتری دارد، جایی که در حال کسب دستاوردهای کوچک و کند است. در همین حال، اوکراین مسکو را در پشت خط مقدم آسیب‌پذیر جلوه داده است: هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد به عمق روسیه حمله کرده‌اند، در حالی که قایق‌های بدون سرنشین با فناوری پیشرفته ناوگان دریای سیاه آن را در حالت تدافعی قرار داده‌اند.

رأی دهندگان از جمعه تا یکشنبه در مراکز رأی گیری در 11 منطقه زمانی این کشور وسیع و همچنین در مناطقی که به طور غیرقانونی ضمیمه شده اند، رأی می‌دهند.

در حالی که پوتین 71 ساله تقریباً بدون هیچ چالشی برای پنجمین دوره ریاست جمهوری خود رقابت می‌کند، این انتخابات تعلیق کمی دارد. مخالفان سیاسی او یا در زندان یا در تبعید به خارج از کشور هستند و جدی‌ترین آنها، الکسی ناوالنی، ماه گذشته در یک مستعمره کیفری دورافتاده در قطب شمال درگذشت. سه کاندیدای دیگر در این انتخابات، سیاستمداران کم سابقه‌ای از احزابی هستند که خط کرملین را دنبال می کنند.

image (6)

ناظران انتظاری ندارند که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود. به غیر از این که رای دهندگان انتخاب‌های زیادی ندارند، امکانات نظارت مستقل نیز بسیار کم است.

سام گرین، مدیر پایداری دموکراتیک در مرکز تحلیل سیاست اروپا در واشنگتن، گفت: «انتخابات در روسیه به طور کلی ساختگی است. کرملین تعیین می‌کند که چه کسانی در رای گیری هستند. کرملین نحوه مبارزات انتخاباتی آن‌ها را کنترل می‌کند. تازه اگر این را در نظر نگیریم که تمام جنبه‌های رای‌گیری و روند شمارش آرا نیز تحت کنترل کرملین است.»

اوکراین و غرب همچنین روسیه را به دلیل برگزاری رأی گیری در مناطقی از اوکراین که نیروهای مسکو تصرف و اشغال کرده‌اند، محکوم کرده‌اند.

تحلیلگران سیاسی و چهره‌های مخالف می‌گویند که اوکراین از بسیاری جهات در قلب این انتخابات قرار دارد. آن‌ها می‌گویند پوتین می‌خواهد از پیروزی انتخاباتی مطمئن خود به عنوان مدرکی مبنی بر این استفاده کند که جنگ و مدیریت او بر آن، از حمایت گسترده برخوردار است. در همین حال، اپوزیسیون امیدوار است از این رای برای نشان دادن نارضایتی خود از جنگ و کرملین استفاده کند.

کرملین دو سیاستمدار را که دستورکاری ضدجنگ داشتند و حمایت واقعی - البته نه بسیار زیادی - را جلب کرده بودند، از رای گیری منع کرد. بنابراین به گفته عباس گالیاموف، تحلیلگر سیاسی که قبلاً به عنوان نویسنده‌ سخنرانی‌های پوتین کار می‌کرد، رای دهندگان از هر انتخابی در مورد «مسئله اصلی دستور کار سیاسی روسیه» محروم شدند.

image (4)

اپوزیسیون پراکنده روسیه از کسانی که از پوتین یا جنگ ناراضی هستند خواسته است تا ظهر روز یکشنبه، در آخرین روز رای گیری، در پای صندوق های رای حاضر شوند و اعتراض کنند. ناوالنی کمی پیش از مرگش این استراتژی را تائید کرده بود.

یولیا ناوالنایا، همسر او گفت: «ما باید از روز انتخابات استفاده کنیم تا نشان دهیم که وجود داریم و تعدادمان زیاد است، ما مردمی واقعی و زنده هستیم و با پوتین مخالفیم. ... این که بعد از آن چه کاری انجام دهید به شما بستگی دارد. شما می‌توانید به هر نامزدی به جز پوتین رای دهید یا رای باطله دهید.»

اینکه این استراتژی تا چه حد خوب کار خواهد کرد هنوز مشخص نیست.

گولوس، گروه مستقل و مشهور ناظر انتخابات روسیه در گزارشی این هفته گفت که مقامات «هر کاری انجام می دهند تا مردم متوجه واقعیت انتخابات نشوند.»

این گروه رای‌گیری پیش‌رو را «در عمل غیرقابل توجه» و «بیهوده‌ترین» از سال 2000 توصیف کرد، زمانی که گولوس تأسیس شد و نظارت بر انتخابات در روسیه را آغاز کرد.

خود این سازمان دیده بان نیز تحت تأثیر سرکوب است: رئیس آن، گریگوری ملکونیانس، در زندان در انتظار محاکمه به اتهاماتی است که به طور گسترده به عنوان تلاشی برای تحت فشار قرار دادن گروه قبل از انتخابات تلقی می‌شود.

گولوس در این گزارش گفت: «انتخابات کنونی نمی‌تواند روحیه واقعی مردم را منعکس کند. فاصله بین شهروندان و تصمیم گیری در مورد سرنوشت کشور بیش از هر زمان دیگری شده است.»