به گزارش اکوایران، عبدالرحیم یوسف، افسر پلیس سومالیایی در روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام تروریست‌ها کشته شده و اکنون اوضاع به حالت عادی بازگشته است. نیروهای امنیتی در حال پاکسازی کامل محل و انجام تحقیقات هستند».

به نوشته الجزیره، خبرگزاری رویترز گزارش داد که در این درگیری سه سرباز کشته و ۲۷ نفر زخمی شدند. تعداد کشته‌شدگان از گروه الشباب، وابسته به القاعده هنوز مشخص نیست.

پنجشنبه‌شب، جنگجویانی با رگبار گلوله به هتل سی‌وای‌ال حمله کرده و الشباب در بیانیه‌ای کوتاه مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

علی‌رغم تهاجم نظامی گسترده دولت فدرال با حمایت بین‌المللی، شبه‌نظامیان قبیله‌ای محلی، پشتیبانی مأموریت اتحادیه آفریقا و حملات هوایی ایالات متحده علیه الشباب، حمله به هتلی که مورد علاقه مقامات دولتی است، نشان‌دهنده توانایی این گروه برای ضربه‌زدن به پایتخت است.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد که به عنوان بخشی از این حمله، یک بمب‌گذار انتحاری خودرویی پر از مواد منفجره را مقابل هتل هدایت کرد که منجر به کشته‌شدن حداقل پنج نفر شد.

روز جمعه، قاسم احمد روبله، سخنگوی پلیس گفت: «تا جایی که می‌دانیم، یک تروریست، سه نگهبان هتل و دو عضو نیروهای امنیتی در این حمله کشته شدند».

عمر محمود، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران این واقعه را «حمله‌ای بسیار قابل‌توجه که حس آرامش در موگادیشو را درهم شکست»، توصیف کرد.

حمله تروریستی الشباب به موگادیشو سومالی

محمود افزود: «این حمله همچنین نشانه‌ای از سوی الشباب است که با وجود تلاش‌های تبلیغ‌شده دولت سومالی برای تضعیف آن‌ها، این گروه همچنان فعال و انعطاف‌پذیر بوده و حتی قادر است دولت را در خانه‌اش هدف قرار دهد».

علی‌رغم اینکه هتل سی‌وای‌ال به دلیل موقعیتش در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در منطقه‌ای با امنیت بالا قرار دارد، هدف چندین حمله الشباب بوده است.

حضور پررنگ

بیش از ۱۶ سال است که الشباب علیه دولت سومالی در حال جنگ است. این گروه مسلح پس از سال‌ها هرج‌ومرج در پی جنگ داخلی ۱۹۹۱ سومالی شکل گرفت. با گذشت زمان، نیروهای آفریقایی تحت رهبری اتحادیه آفریقا با حمایت ایالات متحده و کشورهای دیگر، این گروه را از موگادیشو بیرون راندند.

از آن زمان، الشباب در تلاش برای ایجاد یک نظام حکومتی جدید بر اساس تفسیر خود از قوانین اسلامی، با دولت و نیروهای حافظ صلح تحت نظر اتحادیه آفریقا مقابله می‌کند.

این گروه همچنان در مناطق روستایی سومالی نفوذ عمیقی داشته و حملات متعددی علیه اهداف سیاسی، امنیتی و غیرنظامی، از جمله در موگادیشو انجام داده است.

در آگوست ۲۰۲۲، در محاصره ۳۰ساعته هتل حیات در پایتخت، ۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. دو ماه بعد، انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در موگادیشو منجر به کشته‌شدن ۱۰۰ نفر و زخمی‌شدن ۳۰۰ نفر دیگر شد. در ماه فوریه سال جاری، حملات متعدد به یک بازار شلوغ در موگادیشو، حداقل ۱۰ کشته بر جای گذاشت. در همان ماه، گروه الشباب مسئولیت حمله به پایگاه نظامی گوردون در موگادیشو را بر عهده گرفت که در آن چند نفر از جمله چهار سرباز اماراتی و یک افسر بحرینی کشته شدند.

الشباب به دلیل حمایت امارات متحده عربی از دولت سومالی در مبارزه با این گروه مسلح، این کشور را «دشمن» قوانین اسلامی می‌داند. همچنین به تلافی اعزام نیرو و تجهیزات نظامی از سوی کنیا به نیروهای آفریقایی در سومالی، حملاتی را در کشور کنیا انجام داده است.