به گزارش اکوایران، کشورهای صنعتی گروه هفت در راستای تکرار ادعاهای خود مبنی بر همکاری تسلیحاتی تهران و مسکو، به ایران هشدار دادند که موشک‌های بالستیک را به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین منتقل نکرده و اعلام کردند که در صورت انجام این کار، علیه تهران اقدام خواهند کرد.

به نوشته رویترز، رهبران گروه هفت طبق مدعاهای سابق خود در بیانیه‌ای گفتند: «اگر ایران به ارائه موشک‌های بالستیک یا فناوری مرتبط به روسیه ادامه دهد، ما آماده‌ایم به سرعت و به صورت هماهنگ، از جمله با اقدامات جدید و قابل توجه علیه ایران واکنش نشان دهیم».

ماه گذشته، رویترز با اتکا بر منابعی مدعی شد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک قدرتمند زمین‌به‌زمین را در اختیار روسیه قرار داده که این امر همکاری‌های نظامی بین دو کشور را که هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند، عمیق‌تر می‌کند.

بیانیه گروه هفت صراحتاً مشخص نکرده که آیا این کشورها معتقدند روسیه موشک‌های ایرانی را دریافت کرده یا خیر که نشان می‌دهد تهران هنوز در حال بررسی این امکان است.

در بیانیه ادعا شده است: «ما از گزارش‌هایی که حاکی از در نظر گرفتن انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط توسط ایران است، به شدت نگرانیم».

گروه هفت خاطرنشان کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که این کار را انجام ندهد، زیرا این امر به بی‌ثباتی منطقه‌ای دامن زده و نشان‌دهنده حمایت مادی قابل توجه از جنگ روسیه در اوکراین است». گروه هفت همچنین ادعا کرد که پیش از این، تهران پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده که علیه غیرنظامیان استفاده شده است.

گروه هفت که متشکل از کشورهای بزرگ دموکراسی غربی است، در حال حاضر به ریاست ایتالیا فعالیت کرده و شامل ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه و کانادا نیز می‌شود.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که اتحادیه اروپا نیز بنا بر ادعای این هفته رویترز، در حال بررسی اقداماتی علیه ایران به دلیل تأمین سلاح برای روسیه است.