به گزارش اکوایران، نیکی هیلی در طول رقابت‌های انتخاباتی همواره تلاش کرد بر تفاوت نظرات و عقایدش با دونالد ترامپ تاکید کند. هیلی سخن از حزب جمهوری خواهی میزد که در دوران پیش از ترامپ وجود داشت. حزب جمهوری‌خواه دوران ریگان که بر پایه بازار آزاد، رهبری ایالات متحده بر جهان و سیاست‌های محافظه‌کار استوار بود. پیروزی ساده دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی اما هرگونه تردید باقی‌مانده را از بین برد که حزب جمهوری‌خواهی که مدت‌ها با وفاداری به جهان‌بینی رونالد ریگان تعریف می‌شد، به حزبی تبدیل شده است که تحت سلطه ترامپ است.

الکس کونانت، استراتژیست در مصاحبه با بلومبرگ دراین‌باره گفت: «وقتی یک حزب سه دور متوالی کسی را نامزد می‌کند، این تصادفی نیست، بلکه به این دلیل است که حزب متعلق به اوست.»

برای دهه‌ها، سیاستمداران جمهوری‌خواه وفادارانه به دکترینی که ریگان با انتخابش در سال 1980 ایجاد کرد، پایبند بودند؛ سیاست خارجی جنگ‌طلبانه، اقتصاد بازار آزاد و محافظه‌کاری اجتماعی.

ترامپ زمانی که اولین کارزار انتخاباتی خود را در سال 2015 با حمایت از تعرفه‌های وارداتی - به ویژه از چین – محدودیت‌های شدید مهاجرتی و یک سیاست خارجی انزواطلبانه آغاز کرد، این خط مشی را به چالش کشید. او بر مسائل اجتماعی مهمی مانند سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان تأکید نکرد و از بیمه درمانی و امنیت اجتماعی، برنامه‌هایی که نسل‌های جمهوری‌خواه محافظه‌کار به دنبال کاهش آن بودند، دفاع کرد.

در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان در ابتدا با نگرانی از جنجال‌های بی‌شماری که او با اظهاراتش در مورد نژاد، جنسیت، مذهب و ملیت به راه انداخت، در برابر ترامپ مقاومت کردند، تلاش‌های او برای جذب رأی‌دهندگان ناراضی بسیار قدرتمند بود. همین امر نامزدی را برای او به ارمغان آورد و در مقابل هیلاری کلینتون پیروز شد.

نتایج انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه و پیروزی‌های پیاپی ترامپ در مقابل نیکی هیلی، نشان داد که با وجود دو استیضاح، شکست حزب در انتخابات کنگره و شکست او از جو بایدن در سال 2020، سلطنت ترامپ بر وفاداری جمهوری‌خواهان دوام آورده است.

نیکی هیلی

استیو بنن، که استراتژیست ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ در آن سال بود، گفت: «در سال 2016، ترامپ یک سلطه خصمانه بر حزب جمهوری خواه را آغاز کرد. این تصاحب اکنون کامل شده است.»

نظرسنجی‌های جمهوری‌خواهان اشاره می‌کنند که بسیاری از مواضع ترامپ اکنون در دیدگاه‌های رای‌دهندگان اولیه حزب منعکس شده است، از جمله در مورد موضوعاتی که برای حزب جمهوری‌خواه در دوره ریگان نقش محوری داشتند. مسائلی همچون رویارویی با روسیه، طرح‌ریزی قدرت ایالات متحده در جهان و تجارت آزاد. به نظر می‌رسد ترامپ حزب را در جهت انزواگرایانه‌تر هم در سیاست خارجی و هم از منظر تجاری سوق داده است.

نظرسنجی‌های ماه ژانویه نشان می‌دهد تقریباً دو سوم جمهوری‌خواهان با کمک مالی بیشتر به اوکراین مخالف هستند. این به وضوح دیگر حزب ریگان نیست.

نمایش ضعیف نامزدهای جمهوری خواهی که بیشترین همسویی را با رئیس جمهور چهلم داشتند جدایی این حزب از دوره ریگان را بیشتر نشان می‌دهد.

هیلی که به عنوان یک سنتی محافظه کار و حامی صریح کمک به اوکراین به انتخابات وارد شد، نتوانست رأی دهندگان جمهوری‌خواه را با خود همراه کند و باادامه رقابت محبوبیت او کمتر و کمتر شد. مایک پنس، معاون سابق ترامپ و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، که به طور معمول خود را «محافظه کاران ریگان» در مبارزات انتخاباتی معرفی می‌کردند، حتی بدتر از این هم عمل کردند. پنس و کریستی هر دو از رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه قبل از انتخابات آیووا کنار رفتند.

پیروزی ترامپ غروب عصر ریگان را تسریع خواهد کرد.

در حالی که هیلی یا هر نامزد دیگری ممکن است تصمیم بگیرند در سال 2028 دوباره به عنوان یک محافظه‌کار ریگان یا چیزی شبیه به آن نامزد شوند، اوضاع احتمالا برایشان ساده‌تر نخواهد بود.

با تشویق ترامپ، حزب جمهوری‌خواه حتی با شخصیت‌های ارشدی مانند میچ مک‌کانل و میت رامنی که خود را با سنت ریگان می‌شناسند، دشمنی کرده است. رامنی اخیراً اعلام کرد که از سنا بازنشسته می‌شود و مک کانل نیز قصد دارد از رهبری حزب در سنا کناره‌گیری کند.

ترامپ با خوشحالی به این خبر واکنش نشان داد. او در گردهمایی در ریچموند ویرجینیا گفت: «ما از شر رامنی‌های جهان خلاص می‌شویم. ما می‌خواهیم رامنی‌ها را بیرون کنیم.» بنابراین نسل ریگان از صحنه خارج می‌شود و ترامپ را در مرکز استیج می‌گذارد.

همانطور که بنن گفت تمام نهادهای جمهوری‌خواه با هر قدرت مهمی اکنون کاملا تحت سلطه ترامپ هستند و همه نهادگرایان مهم از کوین مک کارتی در مجلس تا میچ مک کانل در سنا تا رونا مک دانیل در کمیته ملی جمهوری‌خواهان حذف شده‌اند. ممکن است برخی افراد این را دوست نداشته باشند. اما حزب جمهوری‌خواه حالا تماما ترامپ و ارتش ماگای اوست.