به گزارش اکوایران،‌ جورج اورول نوشت «شلختگی زبان، اندیشه‌های احمقانه را ساده‌تر می‌کند.» با رنگ و لعاب بیشتر و همان بیهودگی، گفته شده است که واژگان غیرشفاف حامل اندیشۀ منزجرانه‌اند، همانطور که پشه مالاریا را حمل می‌کند.

به نوشته ویل فِرِل در وبگاه انستیتو میزس، بر همه‌مان واجب است که دقت کنیم چه زمانی مردم واژگان را حیله‌گرانه یا تحریف شده و به کار می‌برند تا به جای انتقال اطلاعات، آنها را پنهان کنند.

چطور افراد ناروادار و اقتدارگرا مدام خودشان را «لیبرال» می‌نامند؟ چطور می‌شود کسانی را که می‌خواهند ایالات متحده را به جمع‌گرایی گذشته عقب برانند -همانطور که سوسیالیسم و فاشیسم با گذر زمان به فئودالیسم تبدیل می‌شوند- خودشان را «مترقی» می‌نامند؟

با توجه به اینکه تعریف نژادپرستی، تبعیض بر اساس نژاد است، چطور می‌شود کسی بدون هیچ قصد و غرضی از عبارت «تبعیض مثبت» استفاده کند که تبعیض نژادی برعکس است؟ هیچ چیز مثبتی دربارۀ مورد تبعیض قرار گرفتن به دلیل مرد سفید یا آسیایی بودن وجود ندارد.

«تنوع» به این معنی است که فقط افراد آلوده به ویروس ذهنی بیداری باید برای استخدام اقدام کنند، در نتیجه تنوع به معنی پیروی ایدئولوژیک است. «داد» (equity) ضرورتاً به معنی نابرابری است، به معنی امتیاز دادن به بعضی در برابر بعضی دیگر است. «فراگیری» به این معنی است که هر کسی که در برابر جزمیات طهارت (نزاکت) سیاسی سر خم نمی‌کند یا امتیاز قربانی بودن ابدی ندارد، بیرون رانده خواهد شد.

عدالت اجتماعی اساساً به معنی «غیر عدالت» است. لازمۀ اجتماعی کردن تقاضای عدالت، بی‌عدالتی به افراد است، بی‌عدالتی به مردان سفید و آسیایی که فرصت پذیرش در کالج یا مشاغل یا ارتقا یافتن از آنان سلب شود تا در اختیار افراد کمتر شایسته با نژاد یا جنس ترجیحی قرار بگیرد. تجاوز به تمام زنان آلمان شرقی توسط سربازان روس در پایان جنگ جهانی دوم -در آن زمان، این کار اِعمال اصل عدالت اجتماعی توسط فاتحان پیروز بود.

«مراقبت بهداشتی تأیید جنسیت» یعنی حمایت از یک احساس به احتمال زیاد تحت تأثیر پروپاگاندا که بر خلاف تمامی واقعیت‌های علمی فیزیکی قابل شناسایی دربارۀ جنس است. اخته کردن یک کودک نابالغ برخلاف مراقبت بهداشتی است.

برای دهه‌های بسیاری، «واکسن» را به عنوان آماده‌سازی ارگانیسم‌های کشته یا ضعیف شده که برای ایجاد ایمنی نسبت به بیماری به‌خصوصی تجویز می‌شوند تعریف می‌شد. استفادۀ اورژانسی از تزریق‌های ام‌آران‌ای نه آماده‌سازی بود نه ایمنی به وجود آورد، اما همۀ کسانی که ما را به استفاده از آن سوق می‌دادند آن را واکسن می‌نامیدند. اینکه کسی با معنای کلمه‌ای بازی کند باید پرچم سرخ هشداری باشد که به شما بگوید طرف مقابل شما صادقانه به دنبال اقناع شما نیست.

و «موردها». این واژه چه معنی دارد؟ کووید داشتید یا صرفاً آزمایش پی‌سی‌آر بی‌ارزش‌تان مثبت شد؟ هیچ کسی نمی‌داند، و -عمداً- هیچ کدام از اعضای طبقۀ حاکم هم این سؤال را نپرسید.

هاروارد صرفاً عبارت خوشایند «زبان تکراری» را ساخت تا واقعیت سرقت ادبی و معنوی را مخدوش کند.

اگر کسی از عبارت «اطلاعات غلط» استفاده کند، با تخمین بسیار خوبی می‌شود گفت که برای یک سازمان سانسورچی و پروپاگانداچی کار می‌کنند. در جامعه‌ای آزاد، اطلاعات غلط را با اطلاعات درست اصلاح می‌کنند نه اینکه آنها را سانسور کنند. این یکی از اصول بنیادین جمهوری ایالات متحده است و سابقۀ بسیار خوبی هم دارد.

ابتکار اخبار قابل اعتماد، از جانب فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سمی جوری بود که انگار هیچ اطلاعی از این تاریخ ندارند: اعضای رسانه‌ها اکثر اطلاعات صحیح دربارۀ ویروس، «واکسن» و دیگر مسائل را سانسور یا مخفی می‌کردند -اطلاعاتی که معمولاً از جانب افراد بسیار معتبر در آن زمینه منتشر شده بودند. برجسته‌ترین ویژگی ابتکار اخبار قابل اعتماد این است که قابل اعتماد نیست.

به همین ترتیب، تنها چیزی که برای جنبش جان سیاهان مهم است، مهم نیست جان سیاهان است: در سال 2020 و پس از شورش‌ها و درخواست‌های قطع بودجۀ پلیس‌ها، قتل سیاهان افزایش یافت.  با کاهش تعداد پلیس‌ها و ناتوانی یا ترس‌شان برای انجام شغل‌شان، قتل سیاهان 43 درصد بیشتر از میانگین ده سال قبل شد! (به گفتۀ وزارت دادگستری، از لحاظ تاریخی، 93 درصد سیاهان به دست سیاهان کشته می‌شوند و این مسئله برای جان سیاهان مهم است کوچک‌ترین اهمیتی ندارد.)

سازمان اصلی بازاریابی طبقۀ حاکم ایالات متحده را با نام حزب دموکرات می‌شناسند. تنها چیزی که این حزب نیست دموکرات است.

شیطنت‌هایی را ببینید که در سال 2016 انجام دادند تا هیلاری کلینتون بالاتر از برنی سندرز قرار بگیرد. ببینید که چطور در سال 2020 با توافقی پشت پرده جو بایدن را نامزدشان کردند (با اشارۀ نمایندۀ کنگره جیم کلایبرن در کارولینای جنوبی). شیوه‌های غیردموکراتیک حزب دموکرات را می‌توانید در تلاش‌های وکلای این حزب برای تغییر قانون انتخابات در کشور ببینید (که توسط قانونگذارانی تصویب شده‌اند که به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده بودند) تا بایدن بتواند با حدود چهل و هفت میلیون رأی پستی انتخاب شود.

در حال حاضر، تعقیب قضایی نامزد پیشتاز ریاست جمهوری که در نظرسنجی‌ها از بایدن جلوتر است و حیله‌گری‌شان برای جلوگیری از رأی دهندگان از برخورداری حق رأی به این نامزد ریاست‌جمهوری هم شدیداً غیردموکراتیک است. نمایندگان دموکرات کنگره هم به معنای دقیق کلمه می‌خواستند کاری کنند که نام 126 نمایندۀ کنگرۀ جمهوری‌خواه از برگه‌های رأی‌گیری حذف شود تا در انتخابات بعدی انتخاب نشوند؛ به دلیل نظراتشان دربارۀ اتفاقات غیرقانونی 6 ژانویۀ 2020. دموکرات نامیدن دموکرات‌ها، استفاده از زبان طراز نوین 1984 است.

دیگر سازمان بازاریابی طبقۀ حاکم ایالات متحده، حزب جمهوری‌خواه، فریبی انجام نداده است. با این همه، حزبی که در پنجاه سال گذشته با صدای بلند گفته به دنبال کاهش هزینه‌های دولتی است و در عین حال تقریباً هیچ بودجه‌ای را حذف نکرده، این طعنه را به ذهن انسان متبادر می‌کند: «دورویی، ادای احترامِ شر به فضیلت است.»

حزب جمهوری‌خواه منزلگاه تعداد انگشت‌شماری از اعضایی است که واقعاً برای آزادی فردی و دولت محدود ارزش قائلند اما هرگز آنها را در جایگاه رهبری حزب قرار نمی‌دهد. حضور چند فرد بافضیلت در حزب این توهم را به وجود می‌آورد که این حزب چیزی بیش از یک اپوزیسیون کنترل شده است -هنگامی که در عشق به دخالت مالیات دهندگان آمریکایی در تمامی جنگ‌های جهان به دموکرات‌ها می‌پیوندند.

تنها چیزی که حزب فرضاً «محافظه‌کار» از آن محافظت می‌کند، طبقۀ حاکم است.

تا جایی که می‌توانید حواستان به این کلماتی باشد که می‌کوشند ما را بیشتر در جهان اورولی فرو می‌برند.