به گزارش اکوایران، بر اساس توافقی که میان وزیر کشور مجارستان، ساندور پینتر، و وزیر امنیت عمومی چین، در نیمۀ فوریه امضا شد، به‌زودی پلیس‌های مجارستان و چینی همراه یکدیگر در بعضی مکان‌های مجارستان گشت خواهند زد. روزنامۀ آلمانی وِلت پیش‌تر گزارش داد که به دنبال توافق اخیر، افسران پلیس چین در شهرهای مجارستان هم حاضر خواهند بود، اتفاقی که پیش از این در صربستان هم افتاده است.

به نوشته چکا بلاژ  در وبگاه تِلِکس، وزیر کشور این مسئله را نزد تلکس تأیید کرد:«در آینده، پلیس‌های هر دو کشور می‌توانند وظایف نگهبانی‌شان را با هم انجام دهند و ارتباط میان شهروندان و مقامات دو کشور، امنیت داخلی و نظم عمومی را بهبود بخشند.»

به گفتۀ این وزارتخانه، هدف این توافق همکاری بهبود امنیت در مناطق توریستی هر دو کشور طی دوره‌های اوج توریسم و به‌صورت کلی، رویدادهایی است که جمعیت‌های بزرگی را جلب می‌کنند.

آنان در پاسخ خود نوشتند «توافق‌های مشابه بی‌سابقه نیستند و افسران پلیس مجارستانی مرتباً در فصل اوج توریسم به همکاران کروات‌شان در سواحل کرواسی کمک می‌کنند و همین حالا هم افسران پلیس اتریشی در اطراف دریاچۀ بالاتون همکاران مجارستانی‌شان را همراهی می‌کنند.» شهرهای مربوطه، تعداد افسران پلیس، اوج دوره‌های توریستی و مکان‌های دقیق توسط ضابطین و با در نظر گرفتن معیارهای سازمان‌ها مشخص خواهد شد.

اما به گفتۀ یورونیوز، منتقدان این توافق می‌ترسند که چین از این پلیس‌ها برای کنترل شهروندانش در مجارستان استفاده کند. همه می‌دانند که حزب کمونیست چین از شهروندانش در سرتاسر جهان جاسوسی می‌کند. در سال 2022، سازمان حقوق بشری سیف‌گارد دیفندرز افشا کرد که چین یک شبکۀ غیرقانونی بین المللی از ایستگاه‌های پلیس غیرقانونی دارد.

همین حالا هم دو مورد از مراکز پلیس این چنینی در مجارستان هستند: یکی در منطقۀ یوژف‌واروش بوداپست و دیگری در کوبانیا. روی کاغذ، به مسائل مدیریتی رسیدگی می‌کنند اما به گفتۀ سازمان حقوق بشری اسپانیا، حکومت چین در واقع با استفاده از آنها دیاسپورای چینی را تحت کنترل ایدئولوژیک خود قرار می‌دهد و در صورت ضرورت، بعضی از آنها را مجبور به بازگشت به خانه می‌کند. در حالی که تحقیقات در بعضی کشورها در جریان است، وزارت کشور مجارستان می‌گوید هیچ ایستگاه پلیس چینی در این کشور وجود ندارد.