به گزارش اکوایران، از آغاز ماه مبارک رمضان، اسرائیل عملیات نظامی خود در کرانه باختری را افزایش داده و طی چند روز، چندین فلسطینی از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله را در بیت لحم کشته است.

به نوشته المانیتور، ارتش اسرائیل به هدف حذف گروه‌های مسلحی که پس از جنگ موسوم به «نبرد شمشیر اورشلیم» در کرانه باختری به وجود آمده‌اند، تمرکز نظامی خود در این منطقه، به ویژه در شمال آن را افزایش داده است. این درگیری مسلحانه توسط حماس در سال ۲۰۲۱ در پاسخ به تنش‌های کرانه باختری آغاز شد. این گروه‌های مسلح عمدتاً در اردوگاه‌های آوارگان کرانه باختری، جایی که حملات و تهاجمات تقریباً روزانه اسرائیل، با درگیری‌های خشونت‌آمیز همراه است، متمرکز شده‌اند.

صبح چهارشنبه، یک نوجوان فلسطینی یک سرباز اسرائیلی و یک نگهبان امنیتی را در ایست بازرسی تونل‌های جنوب بیت‌المقدس با چاقو زخمی کرد. به گفته پلیس اسرائیل، مهاجم کشته شد، در حالی که دو اسرائیلی جراحات متوسطی را متحمل شدند.

این حادثه چند ساعت پس از آن رخ داد که نیروهای اسرائیلی در دو حادثه جداگانه که شامل درگیری شدید با ارتش و مردم محلی بود، سه فلسطینی را در قدس به ضرب گلوله کشتند. به گزارش خبرگزاری رسمی وفا، دو فلسطینی دیگر نیز در جریان حمله سه‌شنبه‌شب اسرائیل به جنین کشته شدند.

اوایل روز دوشنبه، نیروهای ویژه اسرائیل دو فلسطینی را در فروشگاهی در تولکرم شمال کرانه باختری به ضرب گلوله کشته و مدعی شدند که یکی از آن‌ها در راه انجام عملیات بزرگ در تل‌آویو بوده است.

افزایش تنش‌ها در ماه رمضان

با توجه به ادامه جنگ در نوار غزه، تنش‌های امنیتی در سرزمین‌های فلسطینی طی ماه رمضان افزایش یافته است. در کرانه باختری، ارتش اسرائیل شدت حملات و کمپین بازداشت فلسطینیان را افزایش داده و در عین حال، زیرساخت‌ها و املاک عمومی در شهرها و اردوگاه‌های آوارگان این سرزمین را تخریب کرده است. با شرایط سخت اقتصادی که گریبان کرانه باختری را گرفته، وضعیت بدتر رو به وخامت است.

در هفته‌های گذشته چندین عملیات مسلحانه علیه نیروهای اسرائیلی صورت گرفته است.

در ۸ مارس، دو فلسطینی مسلح بیش از ۳۰ گلوله به یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهرک اسرائیلی در کرانه باختری هومش، واقع در جاده بین جنین و نابلس شلیک کردند. زمانی که نیروهای اسرائیلی مهاجمانی که از صحنه متواری شده بودند را تعقیب کردند، یک بمب دست‌ساز منفجر شد و هفت سرباز زخمی شدند.

این عملیات با هشت حمله مسلحانه دیگر در ایست‌های بازرسی نظامی جنین، نابلس و تولکرم دنبال شد. فلسطینیان همچنین حملات مسلحانه‌ای علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی کرانه باختری انجام داده‌اند.

در ۲۹ فوریه، دو شهرک‌نشین در پی تیراندازی به یک پمپ‌بنزین در ورودی شهرک الی در نزدیکی رام‌الله کشته شدند. به گفته ارتش اسرائیل، مهاجم که یک فلسطینی اهل اردوگاه آوارگان قلندیه در نزدیکی بیت‌المقدس بود، در محل حادثه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

چند روز قبل از آن و در ۲۲ فوریه، سه فلسطینی مسلح با تیراندازی به سمت رانندگان در ایست بازرسی الزعیم در نزدیکی شهرک ادومیم، یک شهرک‌نشین را کشته و ۸ نفر دیگر را زخمی کردند. دو نفر از مهاجمان به ضرب گلوله کشته و نفر سوم مجروح شد. تیراندازی مشابهی در ۱۶ فوریه در یک ایستگاه اتوبوس در شمال شهرک کریات مالاچی در جنوب اسرائیل رخ داد که دو اسرائیلی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

در گزارشی که در اوایل ماه جاری منتشر شد، مرکز اطلاعات فلسطین (Mo3ta) که فعالیت‌های مسلحانه در سرزمین‌های فلسطینی را مستند می‌کند، دریافت که در ۴۰۲ عملیات مسلحانه ماه فوریه، ۵ سرباز و شهرک‌نشین اسرائیلی کشته و ۱۷ نفر (سرباز و شهرک‌نشین) زخمی شدند. این عملیات شامل ۴۳ تیراندازی و ۳۴ درگیری مسلحانه است. از طرف فلسطینی، این مرکز کشته‌شدن ۳۶ فلسطینی را در درگیری مسلحانه با ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان کرانه باختری در همان ماه مستند کرده است.

آماده‌باش در اسرائیل

با توجه به این حملات، سرویس‌های امنیتی اسرائیل به دلیل ترس از افزایش خشونت‌ها و وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری با فرارسیدن ماه رمضان، در حالت آماده‌باش قرار گرفته بودند.

ارتش اسرائیل با تشدید تدابیر امنیتی، ۲۳ گردان در سراسر کرانه باختری را در آستانه ماه رمضان مستقر کرد. در مقایسه، در حال حاضر ۱۲ گردان در نوار غزه مستقر هستند. ارتش همچنین «جوخه‌های هشدار» که متشکل از غیرنظامیان بوده و تحت فرماندهی جبهه داخلی ارتش عمل می‌کنند را نیز تقویت کرد.

تدابیر ارتش پس از آن اتخاذ شد که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در سند داخلی که هفته گذشته به کمیته‌های امور خارجی و دفاعی کنست و مقامات ارشد سازمان‌های امنیتی فرستاده شد، درباره افزایش احتمالی تنش‌های امنیتی در سراسر کرانه باختری در طول ماه رمضان هشدار داد. او گفت که پنهان نگه داشتن تنش‌ها می‌تواند دستیابی به اهداف عملیات نظامی اسرائیل در غزه را دشوار سازد.

به همین ترتیب، سرلشکر آهارون حلیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در سندی محرمانه که هفته گذشته به رهبری سیاسی ارائه شد، نسبت به وقوع «جنگ مذهبی» در منطقه هشدار داد.

او گفت: «ممکن است محرک‌های مذهبی در ماه رمضان منجر به شعله‌ورشدن و تشدید جبهه‌های متعدد یا حتی منطقه‌ای شود؛ در حالی که درگیری موجود را به جنگی مذهبی تبدیل کند».

سلیمان بشاره، مدیر مرکز مشاوره و مطالعات استراتژیک یابوس مستقر در رام‌الله به المانیتور گفت که ارزیابی‌ها و هشدارهای اسرائیل در مورد تشدید وضعیت کرانه باختری در ماه رمضان بر اساس تحولات میدانی فعلی و رویدادهای قبلی است.

بشاره به حوادث مربوط به اخراج اجباری ساکنان فلسطینی از محله شیخ جراح بیت‌المقدس در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که جرقه نبرد شمشیر اورشلیم و وقوع خشونت در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی را به دنبال داشت.

او توضیح داد: «آنچه در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد هنوز در ذهن اسرائیل وجود دارد. مقامات امنیتی اسرائیل آگاهند که آرامش نسبی کنونی در کرانه باختری، قدس و داخل خط سبز دوام نخواهد داشت. جنگ جاری غزه بر فلسطینیان کرانه باختری فشار آورده و در نهایت، مردم را به تشدید اوضاع سوق می‌دهد».

بشاره معتقد است که تجاوزات مداوم اسرائیل در کرانه باختری، از جمله افزایش حملات شهرک‌نشینان و همچنین فقدان چشم‌انداز سیاسی می‌تواند در هر لحظه موجب تشدید تنش و رویارویی شود.