به گزارش اکوایران، روسای اطلاعات نظامی و خارجی استونی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفتند که دو سال پس از آغاز حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، کرملین در حال بازسازی و توسعه ارتش این کشور با پیش‌بینی درگیری با ناتو در 10 سال آینده است.

برخلاف انتظار رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین مبنی بر تصرف کیف، پایتخت اوکراین در چند روز، در ماه‌های اول تهاجم کاستی‌های عمیقی در برنامه‌ریزی نظامی روسیه آشکار شد در حالی که نیروهای روسی در مواجهه با مقاومت شدید نیروهای مسلح اوکراین به مشکل خورده بودند. کارشناسان و همچنین مقامات آمریکایی و خارجی به سرعت ارتش روسیه را ببر کاغذی نامیدند.

به گزارش فارن پالسی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک سخنرانی در ژوئن گذشته گفت: «کرملین اغلب ادعا می‌کرد که دومین ارتش قوی در جهان را دارد. امروز، بسیاری ارتش روسیه را دومین ارتش قوی در اوکراین می‌دانند.»

اما در حالی که جنگ وارد سومین سال خود می‌شود، پوتین به طور فزاینده‌ای با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد. رقیب اصلی سیاسی او، الکسی ناوالنی مرده است. کمک‌های نظامی حیاتی ایالات متحده به اوکراین در کنگره متوقف شده است و روسیه اقتصاد خود را به سمت شرایط جنگی سوق داده است و تولیدات دفاعی و رشد اقتصادی را در سرپیچی از تحریم‌های بین المللی تقویت کرده است.

کاپو روزین، مدیر کل سرویس اطلاعات خارجی استونی (EFIS) در جریان نشستی با گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران در واشنگتن گفت: «همه چیز برای روسیه کم و بیش دوباره طبق برنامه پیش می‌رود.»

رهبران نظامی روسیه از اشتباهات مراحل آغازین جنگ درس گرفته‌اند و با سرعتی نامشخص در حال سازگاری هستند. روزین گفت: «به نظر می‌رسد که روس‌ها اصولاً در حال تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده در ارتش هستند.»

ارتش روسیه

نیروهای مسلح اوکراین رهبران نظامی غربی را با توانایی خود در نوآوری در میدان جنگ و انطباق با فناوری‌های جدید تحت تأثیر قرار داده‌اند که به آنها برتری در برابر دشمن بزرگتر و مجهزتر را داده است.

سرلشکر بازنشسته ارتش استرالیا، میک رایان، در فوریه در فارن افرز نوشت ساختار کنترل متمرکز روسیه به کندی می‌آموزد، اما زمانی که این کار را انجام می دهد، «می‌تواند آن را در سراسر ارتش و از طریق صنایع دفاعی بزرگ خود نظام‌مند کند.»

به گفته روزین «روس‌ها، طبق درک ما، همیشه مسائل یا مشکلات خود را از طریق جمعیت زیاد حل کرده‌اند. و این در طول تاریخ برای آنها مؤثر بوده است.»

در اواخر سال 2022، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که قصد دارد ساختار نیروهای مسلح این کشور را اصلاح کند و پرسنل آن را 30 درصد افزایش دهد و به 1.5 میلیون نفر تا سال 2026 برساند.

سرویس اطلاعات خارجی استونی در گزارش عمومی سالانه خود که در فوریه منتشر شد، اشاره کرد که «بالاترین اولویت کرملین برای تولید نیرو در جهت استراتژی غرب و اوکراین است.»

این گزارش می‌افزاید: «با توجه به پیوستن فنلاند به ناتو، که مرز مشترک ائتلاف نظامی با روسیه را دو برابر کرد، مسکو ممکن است به دنبال دو برابر کردن نزدیک به 19000 سربازی باشد که در مرزهای غربی خود قبل از حمله به اوکراین مستقر کرده بود. از زمان انتشار این گزارش، سوئد نیز رسماً به ناتو پیوسته است.»

اصلاحات روسیه با افزایش قابل توجهی در هزینه‌های نظامی همراه شده است، به طوری که هزینه‌های دفاعی یک سوم کل هزینه‌های دولت را در سال جاری تشکیل می‌دهد، در حالی که از تولیدکنندگان اسلحه خواسته شده است که شبانه روز کار کنند.