به گزارش اکوایران، دو مقام اسرائیلی و آمریکایی خبر دادند که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل طی هفته آینده با فهرستی بلندبالا از تسلیحات آمریکایی مورد تقاضای اسرائیل، به واشنگتن سفر خواهد کرد.

به نوشته اکسیوس، از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، نیروهای دفاعی اسرائیل به طور فزاینده‌ای برای جنگ در غزه به تسلیحات ساخت آمریکا متکی بوده و در صورت تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان نیز به آن‌ها وابسته خواهند بود.

تأمین تسلیحات آمریکایی برای اسرائیل با انتقادات فزاینده مواجه شده و بسیاری از اعضای حزب دموکرات و برخی از اعضای کابینه بایدن خواستار اعمال شروط بر استفاده اسرائیل از این تسلیحات شده‌اند.

انتظار می‌رود که روز یک‌شنبه، گالانت از زمان تصدی وزارت دفاع اسرائیل در یک سال پیش، برای اولین سفر خود به آمریکا، وارد واشنگتن شود.

به گفته مقامات اسرائیلی، او قرار است با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سایر مقامات ارشد آمریکایی دیدار کند. مقامات اسرائیلی و آمریکایی اعلام کردند که گالانت و آستین روز چهارشنبه تلفنی با هم صحبت کرده و درباره سفر آتی وزیر اسرائیلی گفتگو داشته‌اند. به گفته این مقامات، گالانت به آستین گفته که با فهرستی از درخواست‌های خاص برای سیستم‌های تسلیحاتی به آمریکا می‌آید.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت این درخواست‌ها نه تنها شامل نیازهای کوتاه‌مدت برای جنگ در غزه، بلکه نیازهای بلندمدت، از جمله خرید جنگنده‌های بیشتری از نوع اف-۱۵ و اف-۳۵ را نیز در بر می‌گیرد. این مقام اسرائیلی افزود که اسرائیل می‌خواهد تأمین جت‌ها و سایر سیستم‌های تسلیحاتی تا حد امکان تسریع شود.

به گفته منابع، گالانت به آستین گفته است که ایال زمیر، سرلشکر بازنشسته و مدیرکل وزارت دفاع که مسئول خرید تسلیحات اسرائیل است نیز در این سفر او را همراهی می‌کند. این منبع افزود گالانت تأکید کرده که می‌خواهد مقامات ارشد پنتاگون در حاشیه این سفر با زمیر دیدار کرده و جزئیات فنی درخواست‌های دفاعی اسرائیل را بررسی کنند.

به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، آستین به گالانت گفت که باید از فضای واشنگتن در رابطه با جنگ غزه، به ویژه بحران فزاینده انسانی آگاه باشد.

طبق گفته مقامات، وزیر دفاع آمریکا به همتای اسرائیلی خود گفته است که او باید با سیاست‌های جدید و ایده‌های تازه‌ای برای بهبود وضعیت انسانی در غزه به واشنگتن بیاید؛ سیاست‌هایی که نشان دهد اسرائیل در حال رفع هرگونه مانعی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

یک مقام اسرائیلی گفت که گالانت آستین را در جریان گذرگاه جدیدی که اسرائیل برای ارسال کمک به شمال غزه استفاده می‌کند، قرار داد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی همچنین افزودند که آستین و گالانت در مورد اسکله موقتی که ارتش آمریکا قصد احداث در سواحل غزه دارد و اینکه چگونه ارتش اسرائیل منطقه مورد برای ارسال کمک‌ها را تأمین کند، بحث و گفتگو کرده‌اند.

یک مقام ارشد اسرائیلی خاطرنشان کرد که گالانت درباره ایده‌های خود در مورد روزهای پساجنگ، به ویژه جایگزین‌های احتمالی برای حماس در زمینه حکمرانی غزه، با آستین گفتگو داشته است.

طبق گزارش اکسیوس، گالانت در پنجشنبه هفته گذشته نامه‌ای به دولت بایدن نوشت که در آن تضمین داد اسرائیل از تسلیحات آمریکایی مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده خواهد کرد و همچنین اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه تحت حمایت آمریکا به غزه را صادر می‌کند.

بر اساس یادداشت امنیت ملی بایدن که در ماه گذشته صادر شد، این ضمانت‌نامه از سوی الزامی است. اگرچه هدف سیاست جدید کاخ سفید به طور خاص اسرائیل نیست، اما پس از ابراز نگرانی برخی از سناتورهای دموکرات در مورد عملیات نظامی اسرائیل در غزه، وضع شد.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت که اوایل این هفته، جک لو، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی سندی برای وزارت خارجه، پنتاگون و کاخ سفید فرستاد که در آن تعهدات اسرائیل معتبر و قابل اتکا تلقی شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا باید قبل از مهلت تعیین‌شده در ۲۵ مارس، تأییدیه‌ای مشابه صادر کند. وزارت خارجه همچنین در ماه می موظف است گزارشی به کنگره در مورد پایبندی اسرائیل به تعهدات ارائه دهد.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که آستین و گالانت در مورد مذاکرات برای آزادی اسرا و آتش‌بس موقت نیز صحبت کردند. پنتاگون گفت که آستین نیاز به بررسی جایگزین برای عملیات زمینی بزرگ در رفح را مطرح و در عین حال، هدف راندن حماس از غزه را تکرار کرد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین درباره «نیاز به تدابیر بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان و افزایش فوری جریان کمک‌ها به غزه از طریق گذرگاه‌های زمینی» گفتگو کردند. در بیانیه آمده است: «آستین از تعهد قاطع و کامل گالانت برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در شرق دریای مدیترانه که کریدور کمک‌های بشردوستانه دریایی را امکان‌پذیر می‌کنند، قدردانی کرد».