به گزارش اکوایران،‌ اسرائیل در پاسخ به حملات حزب‌الله لبنان به پایگاه‌های مرزی خود، حملاتی هوایی علیه مواضع این گروه انجام داده و باعث شده که مقامات کاخ سفید از بابت تشدید این درگیری‌ها با جنگی تمام‌عیار بین اسرائیل ولبنان ابراز نگرانی کنند.

به نوشته آکسیوس، سه منبع اسرائیلی و آمریکایی خبر داده‌اند که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی روز شنبه با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت درباره نقش اسرائیل در تشدید تنش‌ها در امتداد مرز بین اسرائیل و لبنان ابراز نگرانی کرد.

پیام آستین به گالانت منعکس‌کننده نگرانی فزاینده کاخ سفید مبنی بر این است که اقدام نظامی اسرائیل در لبنان باعث تشدید تنش مرزی شده که می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای منجر شود.

برخی در دولت بایدن نگرانند که اسرائیل تلاش دارد تا با تحریک حزب‌الله، بهانه‌ای برای جنگی گسترده‌تر در لبنان ایجاد کند که می‌تواند پای ایالات متحده و سایر کشورها را به درگیری بکشاند. مقامات اسرائیلی این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنند.

از آغاز جنگ غزه، روزانه شاهد درگیری در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان هستیم.

حزب‌الله موشک‌های ضدتانک به سمت پایگاه‌های مرزی اسرائیل شلیک می‌کند و اسرائیل نیز حملاتی هوایی به مواضع حزب‌الله انجام می‌دهد.

ده سرباز و غیرنظامی اسرائیلی کشته شده‌اند و بیش از ۶۰ نیروی حزب‌الله و چندین غیرنظامی لبنانی نیز جان باختند.

اسرائیل ده‌ها هزار غیرنظامی از روستاها و شهرهای اسرائیلی نزدیک به مرز را تخلیه کرده تا از بروز اتفاقی مانند حمله ۷ اکتبر حماس را بگیرد.

یکی از منابع آمریکایی گفت که کاخ سفید از آستین خواسته تا نسبت به تشدید اقدام نظامی اسرائیل در لبنان به گالانت ابراز نگرانی کند.

بدون اشاره به لبنان، در گزارش عمومی این تماس آمده که آستین بر لزوم مهار درگیری غزه و اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای تأکید کرد.

اما دو منبع آمریکایی و اسرائیلی که از این تماس مطلعند، می‌گویند که این یک گفتگوی بسیار مستقیم و صریح بود و آستین به طور خاص به نگرانی‌ها در مورد اقدام نظامی اسرائیل در لبنان اشاره کرد.

یک منبع اسرائیلی گفت که آستین از گالانت در مورد حملات هوایی اسرائیل در لبنان توضیح خواست و از اسرائیل درخواست کرد از اقداماتی که می‌تواند منجر به جنگی همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله شود، اجتناب کند.

این منبع اسرائیلی گفت که گالانت به آستین گفت که سیاست اسرائیل این است که جبهه دومی در لبنان باز نشود و تأکید کرد که بعید است چنین سناریویی اتفاق بیفتد.

گالانت همچنین به آستین گفت که حزب‌الله در حال تشدید حملات خود از جمله حمله پهپادی از سوریه به شهر ایلات در ۳۵۰ مایلی است. گالانت به آستین گفت: «حزب‌الله با آتش بازی می‌کند».

دولت بایدن لبنان و دیگر قدرت‌های منطقه را تحت فشار قرار داده تا هر کاری که می‌توانند برای جلوگیری از پیوستن حزب‌الله به جنگ انجام دهند.

یک منبع آگاه گفت که عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن در هفته گذشته به لبنان سفر کرد و از طریق نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و دیگر مقامات لبنانی هشدار قاطعی به حزب‌الله داد تا اوضاع را تشدید نکنند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به آکسیوس گفت که هوخشتاین در طول این دیدار تأکید کرد که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد گسترش درگیری غزه به لبنان بوده و برقراری آرامش در امتداد مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان باید بالاترین اولویت لبنان و اسرائیل باشد.

دو منبع آگاه گفتند که برداشت دولت بایدن از سفر هوخشتاین این بود که دولت لبنان و افکار عمومی آن و همچنین حزب‌الله علاقه‌ای به جنگ با اسرائیل ندارند.

یک منبع گفت که مقامات دولت بایدن از این که سخنرانی‌های حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در هفته گذشته شامل درخواست برای تشدید بیشتر تنش‌ها نبود، راضی بوده و آن را نشانه‌ای از شنیده‌شدن پیام‌های آن‌ها می‌دانستند.

به گفته این منبع اسرائیلی، دولت بایدن از دو حادثه‌ای که می‌توانست حزب‌الله را به نشان‌دادن واکنشی ممکن بود که به طور قابل توجهی درگیری با اسرائیل را گسترش دهد، نگران شد.

در یک حادثه، حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان اصابت کرد و یک زن مسن و سه نوه‌اش را کشت. روزها طول کشید تا ارتش اسرائیل به آن اعتراف کرد.

حادثه دوم در روز شنبه و قبل از تماس بین آستین و گالانت رخ داد، زمانی که ارتش اسرائیل یک حمله پهپادی در حدود ۲۵ مایلی شمال مرز انجام داد. این عمیق‌ترین حمله اسرائیل به خاک لبنان از زمان آغاز جنگ غزه بود.

این منبع اسرائیلی گفت که مقامات دولت بایدن همچنین نگران تهدیدهای علنی گالانت علیه حزب‌الله هستند و فکر می‌کنند این تهدیدها تنها باعث افزایش تنش‌ها می‌شود.

همچنین مطبوعات اسرائیل گزارش دادند که چندین روز پس از شروع جنگ غزه، گالانت و چندین فرمانده ارشد ارتش اسرائیل می‌خواستند یک حمله پیشگیرانه گسترده علیه حزب‌الله لبنان انجام دهند.