به گزارش اکوایران، کرملین با تشدید لحن رسمی خود برای توصیف جنگ اوکراین که اکنون وارد سومین سال شده، در روز جمعه اعلام کرد در «وضعیت جنگی» با این کشور قرار دارد.

به نوشته فرانس ۲۴، روسیه پیش‌تر تهاجم خود به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» معرفی استفاده از کلمه «جنگ» در رسانه‌ها را ممنوع کرده بود و مخالفان «عملیات» را به دلیل استفاده از کلمه «جنگ» برای توصیف اقدامات نظامی روسیه، تحت پیگرد قانونی قرار می‌داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای با یک روزنامه طرفدار حکومت که روز جمعه منتشر شد، گفت: «ما در وضعیت جنگی قرار داریم. بله، این کار به عنوان یک عملیات نظامی ویژه آغاز گردید، اما به محض اینکه غرب در کنار اوکراین قرار گرفت، برای ما این وضعیت به یک جنگ بدل شد».

البته پسکوف بعداً در توضیح بیشتر به خبرنگاران توضیح داد: «از نظر حقوقی، این یک عملیات نظامی ویژه است. اما از نظر عملی به یک جنگ تبدیل شده است».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این گفته بود که غرب «جنگی ترکیبی» علیه مسکو به راه انداخته، اما عمدتاً به توصیف درگیری در اوکراین به استفاده از عبارت «عملیات نظامی ویژه» پایبند بود.

پسکوف همچنین در مورد پیگرد قانونی کسانی که از کلمه «جنگ» استفاده می‌کنند، گفت که زمینه اظهارات او متفاوت بوده است. او در پاسخ به سؤالی درباره پرونده‌های کیفری علیه معترضان ضدکرملین گفت: «کلمه جنگ در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. متن صحبت‌های من را با مواردی که ذکر کردید، مقایسه کنید».

در روزهای پس از اعزام نیرو به اوکراین، روسیه قوانین گسترده سانسور نظامی را تصویب کرد که به آن اجازه می‌دهد تا منتقدان جنگ را در صورت انتشار «اطلاعات نادرست» یا «بی‌اعتبار کردن» نیروهای مسلح، به سال‌ها زندان محکوم کند.

بر اساس گزارش گروه حقوق بشر OVD-Info، طی دو سال گذشته بیش از ۹۰۰ پرونده کیفری به دلیل مخالفت با این درگیری، آغاز شده است.