به گزارش اکوایران، کاخ سفید در روز جمعه اعلام کرد که طرح‌های جایگزین جهت بیرون‌راندن حماس از غزه بدون نیاز به حمله زمینی به رفح را با مقامات اسرائیلی در میان خواهد گذاشت.

به نوشته رویترز، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را پیش از مذاکراتی که قرار است هفته آینده در واشنگتن بین مقامات ارشد آمریکایی و یک هیئت اسرائیلی انجام شود، بیان کرد. پیشتر واشنگتن هشدار داده که حمله اسرائیل به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود.

انتظار می‌رود که مقامات آمریکایی تلاش کنند که اسرائیل را از حمله زمینی به رفح منصرف سازند؛ جایی که ۱.۵ میلیون نفر در بیش از پنج ماه جنگ بین اسرائیل و حماس به آنجا پناه برده‌اند.

کربی در یک نشست توجیهی با خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که حمله زمینی بزرگ یک اشتباه و یک فاجعه خواهد بود». او افزود که مقامات آمریکایی گزینه‌های احتمالی را با مقامات اسرائیلی در سفرشان به واشنگتن در میان خواهند گذاشت و تأیید کرد که جزئیات بیشتر در مورد این دیدار طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که از تلاش برای شکست حماس در رفح منصرف نخواهد شد و گفت که اسرائیل آماده است به تنهایی اقدام کند. کربی خاطرنشان کرد که با وجود اظهارات نتانیاهو، اسرائیل هنوز حمله خود را به رفح آغاز نکرده است.

ایالات متحده و سایر کشورها برای ارسال مقادیر زیادی از کمک‌های بشردوستانه به غزه تلاش کرده و ترس از قحطی در آنجا به رو به فزونی گذاشته است.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفت که هیچ راهی برای فرار غیرنظامیان از رفح وجود ندارد. هریس هنگام عزیمت برای سفر به پورتوریکو و فلوریدا به خبرنگاران گفت: «این افراد هیچ‌جایی برای رفتن ندارند که در امان باشند».